lördag 13 april 2013

Inför Vienna City Marathon



När den kulturella grunden är lagd får man väl låta fasaden på skrytbygget gå i samma tecken? Efter en stadig hotellfrukost begav jag mig ut till Wiens främsta sevärdhet, Schönbrunn, för att insupa den rätta atmosfären i ett av Europas mest pampiga och storslagna slott. Det var härifrån som Habsburgarna styrde och ställde och jag ville gjuta in lite kejserlig känsla i kroppen inför morgondagens marathonlopp.

Schönbrunn
Tog en av de kortare rundturerna inne på slottet och hann med ca 25 rum följt av delar av slottsträdgården. Med den rätta känslan av odödlighet återvände jag därefter in i city och genomförde ett hotellskifte. Tim och Jörgen anlände strax därefter, utan sina bagage som fastnat i Berlin på vägen.

Gemensam uthämtning av nummerlappar och frukostproviantering följde samtidigt som vi diskuterade våra individuella race-plans. Här är min:

"5 min per kilometer så länge jag orkar".

Det är egentligen ett helt vansinnigt upplägg. När jag summerade debuten i Valencia var kontentan att jag hade gått ut för hårt. Mitt fullkomligt ologiska upplägg på mara två blir då att öppna ännu hårdare. Mjukstart har aldrig varit min melodi och jag ser ett lopp ute på min allra yttersta kapacitetsgräns som en mycket mer intressant och givande träning inför Ironman än mysfisande i safety-tempo.

Mitt pers på halvmaran nyligen tyder på god form, trots träningsuppehållet från löpningen i februari, och jag är helt enkelt nyfiken på hur länge jag mäktar med att hålla 5-fart. Känns det för tufft växlar jag ner redan efter en mil men annars kör jag på tills det brister. Men känslan ifrån vinterns skidlopp, samt löptävlingarna på slutet, är att jag blivit uthålligare. Jag vill helt enkelt experimentera skarpt och med lite flax och rätt dag ge mig själv chansen till en riktig supertid.

Mina split-tider ifrån Valencia ställt mot måltiderna den här gången:

10 km 0:51 vs 0:50
20 km 1:43 vs 1:40
30 km 2:41 vs 2:30

Det ser tufft ut bara det. Sedan brakade det ihop för mig i Valencia och jag kom till slut i mål på 4:13:52 vilket därmed är tiden att slå. Det får bli mitt överodrnade tidsmål. Under 4 timmar vill jag gärna också så det får bli mitt huvudmål. Därtill vill jag klara att springa längre än 35 km för det var där jag började gå i Valle. Svårt att sia om vilken sluttiden kan bli - jag är inte ordentligt genomtränad för en mara egentligen men samtidigt både snabbare och mer uthållig än i höstas. We'll see, kanske ser jag trippelt eller mer redan efter tre mil?


Startnummer: 9 856
Starttid: 09:00

Tim har startnummer 9 862 och siktar på sub 3:16 (pers 3:16).
Jörgen har startnummer 9 869 och siktar på sub 4:30 (pers 4:48)

Oklart hur pass väl man kan följa mig på nätet. Hemsidan finns här.

Ingen nervositet och inget som stör, tycker bara det ska bli riktigt kul, nu köööör vi!

2 kommentarer:

  1. Lycka till idag och kör hårt! Finns en app på hemsidan så man kan följa er steg för steg...

    SvaraRadera
  2. Tack så här i efterhand Peter! Var ett kul lopp som jag kan rekommendera även om jag gnällt en del på vissa saker runt kring-organisationen. Inte många bansträckningar i världen som kan mäta sig med Wiens.

    SvaraRadera