torsdag 9 maj 2013

Nu helt återställd

No more halsont, tack!

Det var ju inte utan viss panik jag såg tre veckors planerad träning gå om intet men nu är jag uppe och kör för fullt igen. Allting blir dessutom så mycket lättare runt det här med träning när det är ljust och lite varmare ute.

Vätternrundan är inte långt borta och jag har tagit itu med problematiken. Tre pass och totalt 13,5 mil (söndag, tisdag, torsdag) känns som en ok start för en nybörjare. Tisdagens kvällspass var tveklöst den bästa upplevelsen. Alldeles fantastiskt och optimalt väder och jag hittade en vägsträckning under rundans första hälft som var helt grym längs fin asfalt genom en lövskog som just tycktes ha blommat ut.

En närbild på den lånade röda pärlan ifrån dagens startplats i Arrie.
Idag provade jag på att cykla ute på slätten för att utsätta mig för lite mer vind. Parkerade bilen vid Arrie kyrka och tog sedan sikte på Vellinge via Hököpinge kyrkby för att sedan vika av österut mot Östra Grevie. Efter Östra Grevie blev det dessvärre en kortare sträcka på 101:an som man till varje pris vill undvika (pga trafiken) innan jag hittade en avfartsväg söderut. Därefter passerades enbart byar som jag aldrig någonsin hört talas om. Försökte nu navigera mig västerut och kom ganska nära Höllviken innan jag tog mig tillbaka till startplatsen genom att köra rakt genom Vellinge.

Kollade aldrig klockan längs vägen men rundan blev nästan exakt lika lång som den genom lövskogen två dagar tidigare, dvs knappa fem mil.

Önskar bara att jag tyckte det var roligare. Jag sitter mest och funderar på cykeln över hur tidsineffektiv cykelträning är. Hur dödligt uttråkad kommer jag då inte bli när det är dags för långpass? Jag har en polare som jag skall cykla Vättern med som precis som jag är nybörjare och tillika gjorde årets första pass i söndags. Vi har nu avtalat om att sätta upp några dagar i kalendern för gemensamma pass. Då borde det bli lite mer action.

Göteborgsvarvet är jag visst anmäld till också... Snörade på löparskorna igår för första gången sedan maran (3,5 veckor tidigare) och som alltid tycker kroppen det är jobbigt i comebacken. Nöjde mig med 8 km slätt. Vädret var riktigt kvavt och jag begick ett rejält misstag som sprang och svettades i långärmad tröja. Ska, utöver gårdagens runda, försöka få till två milpass med fart och ett lättare joggpass innan Varvet som har ganska låg prio i min bok. Ställer mest upp för att kunna sätta en bock i checklistan och eftersom en polare som jag borde vara riktigt jämn med kastat in handduken finns det inte längre någon duell som triggar. Blir nog mer att njuta av folkfesten än att pressa mig till det yttersta. Tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar