måndag 11 februari 2013

Åter i Skåne

Tummen upp för mina två fanclub-medlemmar som följde träningen i Enköping.
Det blev ingen överambitiös pannlampsrunda på lördagskvällen men däremot en ny tvåmilsrunda i spåren på söndagen. Därmed skrapade jag ihop 4 mil under min weekend i Enköping och det torde vara den sista snö mina skidor får beskåda före Vasaloppet Öppet Spår.

Förutsättningarna var för övrigt fantstiskt fina på söndagen och om självförtroendet fick sig en liten knäck av att jag blev alldeles utpumpad ett tag under lördagen i de stundtals tunga spåren så lyftes jag definitivt av söndagsinsatsen i nyspårade kanonfina dubbelspår. Trots viss träningsvärk i ljumskarna höll jag 5 min-tempo/km i två mil vilket är en hyggligt vass nivå för mig på träning (upp till ett snitt på max 5:20/km på Vasaloppet tar mig under 8h som ju är måltiden).

Hade lite tur som sprang på tränar-Otto vid starten och jag kunde för andra dagen i rad tigga till mig lite fästvalla vilket säkerligen var en del av förklaringen till den fina upplevelsen. Under åkturen försökte jag dra mig till minnes de tips/råd jag fått av Otto dagen innan - här en bild från lördagen när mästaren instruerar lärjungen:


Med all tid på snö avklarad går jag nu in på diverse andra förberedelsedetaljer. En viktig sådan är självklart det obligatoriska Vasaloppsskägget. Med två veckor kvar till start råder nu ett rakförbud och jag hoppas att ett snorigt och frostigt helskägg skall ge mig de där absolut sista krafterna som krävs för att nå målet i Mora. Lovar att återkomma med en bild på skägget så småningom (är lite nyfiken själv på hur jag kommer se ut - har aldrig testat förut...).

Avslutar med att åter hylla manager Legnerfält på Lengans Sportresor för alla insatser under helgen. Här ett noteringsblock i dennes bil som antyder vilket heltidsarbete det verkligen är att fixa med all service under en träningshelg...

2 kommentarer:

  1. Gött jobbat med skidorna. Det kommer gå galant på VL.
    Håller du 5:20 i Wien också? ;-)

    SvaraRadera
  2. :) Oj! Nej det har jag svårt att tro. Första halvan drygt bör jag kanske kunna snitta därunder (tror jag öppnar i 5:15-fart) men det lär jag inte kunna hålla hela vägen in.

    SvaraRadera