söndag 3 februari 2013

Tre veckor till Vasaloppet ÖS

Om exakt tre veckor ligger en förhoppningsvis lycklig men utpumpad Rickard på en säng i Mora efter att ha fixat det mest klassiska svenska mandomsprovet som står att finna. Tre veckor! Vart tog tiden vägen egentligen?

Training camp i Lövhult i mellandagarna.
Någon större stress känner jag dock inte. Visserligen rekommenderar SVTs långloppsexpert Mattias Svahn 25-30 skidmil inför Vasan och det är jag inte uppe i men mina knappa 18 mil på snö överstiger vida de förväntningar en skåning kan ha på en skidsäsong och med målgångar i två lopp över halva Vasadistansen efter nyår känns det ändå tryggt. Dessutom passerade jag 30 mil rullskidor i helgen och har nu en fin upparbetad grundkondis så visst kommer jag fixa detta galant förutsatt att inte en skada, sjukdom eller katastrofväder sätter käppar i hjulen för mina planer.

Måltiden har satts till att fixa loppet under 8 timmar förutsatt att det inte blir töväder och uselt före. Det är klurigt att sätta en måltid för något man aldrig provat på men mitt resonemang är att om man dubblar tiden från Intersportloppet (Halvvasa-sträckningen) och lägger på en timme för extra trötthet, första backen och längre pauser kommer jag in på strax under 8h. Det rimmar också väl med tidsangivelsen i Vasaloppets seedningstabell där 3:24h (jag hade 3:26h) på Intersportloppet gav startled 8 och en rikttid på 7:48h.

Men...aldrig att jag blir besviken om jag inte fixar måltiden. Det viktiga är att ta sig i mål - precis som på maradebuten. Måltiden handlar mest om att ha något att besvara den vanligaste Vasalopps-frågan som är "Vilken tid siktar du på då?".

Som alltid inför mina huvudutmaningar kommer jag ta det lugnt den sista veckan inför loppet. Innan dess väntar dock två veckor där jag hoppas kunna köra på lite tuffare (träningsvolymen i januari har inte varit på decembers nivå - främst pga tidsbrist). Allra helst skulle jag vilja få till ytterligare något skidpass men väderprognoserna för Malmö lämnar inte mycket utrymme för förhoppningar och jag bollar därför med två tänkbara alternativ. Ett är att besöka min självutnämnde manager på ett weekendläger utanför Enköping kommande helg och det andra är att ställa upp i ett lopp om två helger (antingen Rallarloppet eller ett varvlopp på konstsnö utanför Varberg). Ska grunna lite på saken de närmaste dagarna och studera väderprognoserna noga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar