lördag 27 oktober 2012

Inför Yddingeloppet

Den lugna veckan (nu snackar jag enbart träning - det har varit våldsamt intensivt) går mot sitt slut och avslutas med den skånska höstklassikern Yddingeloppet som är ett terränglopp ute i Boksogen med dess omgivningar på 12 km. Det blir livspremiär för mig i loppet och jag har ännu inte riktigt lyckats få pejl på bansträckningen.

Värmde upp idag med ett mycket lätt pass rullskidsteknik i Lugi Skidklubbs regi. Det blev bara 6 km åkning under de 1:30 vi höll igång och väldigt mycket trivsamt socialt tjattrande i fantastiskt höstväder. I nybörjargruppen var vi hela 10 pers och väldigt mycket fokus låg på diagonalandet. Det bara vägrar att lossna för mig. Åkningen med frånskjut och stakningen är jag nu så pass bra på att jag egentligen skulle klara mig utmärkt på egen hand men jag känner att det finns oerhört mycket att jobba på med diagonalandet. Måste tvinga mig själv till att specialträna det på egen hand i veckan som kommer.

Men för att återgå till morgondagens lopp så är det årets minst prioriterade tävling för min del. Det fåtal löppass jag fått till efter LL har varit med inriktning på långsam långdistans som ett led i marathonförberedelserna och att springa kuperad medeldistans i tävlingsfart skiljer sig ifrån detta ganska rejält.

Förutsatt att det inte går uppför de första kilometerna skall jag försöka gå ut i 4:50-5:00/km och sedan ligga i den hastigheten så länge det går. Hade loppet infallit för en dryg månad sedan hade jag kunnat sätta en timme prick som mål men nu tror jag inte att dagsformen i löpning är tillräckligt vass för att kunna hålla den farten hela vägen i kuperad terräng. Sub 1:02 och jag är riktigt nöjd. Det blir en bra genomkörare oavsett vilket.

Dessutom har jag lyckats dra med mig några av grabbarna och alla bör vara tämligen jämna med mig. Viss prestige blir det och de sista veckorna har alla gjort sitt yttersta för att baissa den egna kapaciteten och ha chansen att slåss som en underdog.

Efteråt, förutsatt att vädret tillåter, siktar vi på korvgrillning i skogen. Skulle ju kunna bli väldigt trevligt! Rapport från loppet kommer här på sidan senare under söndagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar