måndag 22 oktober 2012

Lugnare vecka

Samma typ av träningsupplägg gäller inför Vasaloppet som inför LL. Det innebär att jag jobbar med fyraveckorsblock där normalt sett de tre första veckorna innebär full träning och den sista hålls lite stillsammare med kortare pass och ganska låg intensitet.

Självklart blir det massor med undantag ifrån grundupplägget beroende på hur kroppen känns, eventuella lopp jag ställer upp i och de privata åtaganden som trots allt ju alltid finns där vare sig man vill det eller inte (det sociala livet kan ju t ex inte HELT kan förkastas bara för att man anmält sig till en Ironman???).

Jag är nu framme vid den fjärde veckan i den första träningsperioden inför Vasaloppet vilket således innebär att det skall vara lite lugnare. Hittills har träningsperioden flutit på fint och enligt plan. Den här perioden var det även vilovecka den första veckan eftersom den inföll direkt efter LL och tro mig...mina ben ville absolut inte kötta på med långa tuffa pass då... Däremot har jag taktat upp volymen riktigt fint i vecka 2-3 och kan nu alltså, med gott samvete, ta det halvlugnt. Det kommer bli ett rejält träningsmängdsrekord detta träningsblock trots att två av fyra veckor är lugnare vilket säger en hel del om vecka 2-3 jämfört med vad jag presterat tidigare under 2012...

Vad menas då med lugnt? Dagens pass är väl ett typiskt exempel på den saken. Förra veckan körde jag på måndagens motionscykelpass i 90 minuter och idag nöjde jag mig med 40 minuter. Hastigheten var ganska identisk och det kändes nästan lite fånigt att kliva av cykeln när man dagen innan sprungit en halvmil längre (26 km löpning igår och 21 km cykling idag). Det skall dock sägas att det inte fanns särskilt mkt mer krafter att hämta idag under trampandet och jag fick faktiskt slita rätt surt den sista kvarten vilket är fullt förklarligt - jag är liksom ännu ingen odödlig uthållighetsatlet som dagen efter 150 minuters löpning bara står och studsar av iver över att få motionera....

Nu blir det Stockholm med jobbet tis-tor och begränsat med träningsmöjligheter. Löparskorna får hänga med på flyget så någon lite lättare runda skall det väl kunna bli för att skaka av mig långrundan igår och bli lite mer redo inför kommande helgs Yddingeloppet (som visserligen är lågt prioriterat för min del men som jag ändå gärna vill komma runt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar