torsdag 4 oktober 2012

Mer vattenvänjning

Det är rätt ospännande dagar att rapportera om för stunden. Jag tar det försiktigt efter LL vilket innebär att det bara blir två "rehabbiga" simpass under denna veckas vardagar. Ett i tisdags och ett ikväll (torsdag). Till helgen startar jag dock försiktigt upp satsningen mot Divina Pastora Marathon i Valencia och Vasaloppsträningen.

Dock måste jag, med illa dold entusiasm, upprepa att simglasögon verkligen gjort susen för mina upplevelser i simbassängen. Plötsligt är det inte längre riktigt samma pina att få möte eller passeras av någon på min bana, stänkrädslan är som bortblåst och dessutom ligger jag automatiskt lite lägre med huvudet mot vattenytan vilket säkerligen är bra eftersom jag inte spänner nacken (och övriga kroppen) lika mycket.


Planen för ikväll var egentligen att öka på distansen men jag hann inte till simhallen förrän ganska sent så det fanns bara tid till en kilometers plaskande. Jag kände att det gick bra och trots att jag tvingades till ett banbyte från 50 till 25 meters bana efter 800 meter pga en simskola kom jag in på en ny bästa tid med nästan en halv minut, mer lugn och avslappnad än någon gång förut och faktiskt knappt ansträngd. 32:40 stannade klockan på.

Om känslan är densamma nästa gång och tidsutrymme finns gör jag nog ett försök att öka på distansen med 50% upp till 1 500 meter. Vore spännande att uppleva hur det känns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar