söndag 21 oktober 2012

Långpass löpning

Försov mig lite på söndagen men kände mig ändå trött trots en stillsam helg. Framförallt kände jag mig sjukt oinspirerad att sticka ut och bränna av ett långpass löpning efter det att de två senaste löppassen varit små fiaskon. Förra helgen fick jag bryta efter 24 km och gå hem de sista kilometerna och i veckan kroknade jag fullständigt på Bokismilen och stapplade mig i mål.

Men jag kom iväg, laddad med vätskebälte och gel, och började mala kilometer. Väderprognoserna hade talat om något så unikt som ett vindstilla Malmö och det stämde faktiskt rätt bra. Solen stod på en del och utan fläktande vind svettades man rätt kraftigt så jag försökte hushålla smart med vattnet.

Jag valde att inledningsvis köra samma runda som senast. Första milen gick på ca 57 minuter vilket jag vill minnas var ganska likvärdigt med förra veckan. Efter knappa milen blir det ett ganska långt parti med tjockt gräs som underlag vilket suger rätt mkt krafter men den här gången slapp jag iaf tung motvind ute vid havet.

Någonstans ute vid Öresundsbrofästet, som man på den här rundan passerar efter ca 16 km, började jag känna skillnad jämfört med senast. Det kändes bättre i kroppen helt enkelt! Backen vid 17 km som tog massor med krafter förra helgen kändes nu mer som en liten kulle och på vägen nedför densamma in mot Bunkeflo smaskade jag i mig min medhavda gel.

Efter ca 2 mil fick jag en känsla av odödlighet i kroppen, ökade på farten marginellt och njöt av att orken faktiskt fanns där. Av psykologiska skäl valde jag att inte ta sträckan längs havet hemåt då jag hamnat i bekymmer där tidigare och istället utforskade jag diverse mindre cykelstigar och vägar hela vägen tillbaka till Pildammsparken där jag valde att stanna efter 26 km för att promenera/stretcha under den sista dryga kilometern hem (har upptäckt att jag får mindre träningsvärk om jag gör så). Men den stora skillnaden mot senast var att det fanns rätt mkt krafter kvar. Jag kunde definitivt ha sprungit en bra bit till i samma tempo men ville hinna hem och duscha innan Malmös match mot Kalmar i Allsvenskan.

Körde utan pulsbälte idag men laddade upp GPS-datan i älskade Google Earth. Så här såg rundan ut som täckte stora delar av västra och södra Malmö:


Sammanfattat var det här ett besked precis i linje med vad jag behövde. Maran i Valencia om fyra veckor känns plötsligt inte lika ångestladdad som den gjort sista veckan. Snitt km-tid på 5:48 (rundan tog 2:30:55) är ett lagom träningstempo på långdistans för mig och jag styrde dessutom farten så väl att ingen kilometer gick över 6:00 vilket också är ett tecken på att det fanns fina krafter i kroppen idag. Nöjd!

2 kommentarer:

  1. Bra kört!
    Här har du en racereport från Annikas kompis som sprang i Valle igår.
    http://www.traningsgladje.se/2012/10/media-maraton-de-valencia/
    Ser väldigt trevligt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med rapporten - verkar vara skön Medelhavsstämning på loppen och en påse apelsiner och en bira låter ju inte helt fel vid målgång.

      Radera