söndag 14 oktober 2012

Långlördag

Med fredagens smått heliga vila i bagaget vaknade jag upp till en lördag där ambitionen var att tänja lite på gränserna. Väderprognoserna hade förkunnat regn hela dagen och vad kunde då vara mer lämpligt än utomhusidrott i en herrans massa timmar? Först ett rullskidspass med Lugi Skidklubb på förmiddagen och sedan ett rejält långdistanspass löpning på eftermiddagen. Så var planen iaf.

Dagen till ära valde jag att representera den blygsamma skidnationen Laos längs cykelstigarna mellan Lund och Södra Sandby:


Tyvärr glömde jag mobilen i bilen så det blev inget fotograferande ifrån träningen. Så mycket det är att tänka på! Varje gång man tycker sig ha fått lite kläm på ett teknikmoment påminns man om ett annat och glömmer då helt bort att fokusera på det första. Självklart går det bättre för varje gång men jag är fortfarande helt utan chans på diagonalandet - hjärnan bara vägrar att låta armen gå bakåt när benet går fram och i bästa fall blir det passgång. På frånskjutsåkningen och vid stakningen gör jag dock framsteg och det känns som att de momenten kommer sitta där med lite mer övning.

Vi höll igång i lite mer än 1:40 och andelen egen åkning var något större än senast. Min klocka reggade 7,4 km och hjärnan reggade massor med teknikinstruktioner. På slutet körde vi en jobbig sluggerövning uppför en backe som tog en del på krafterna.

Snabbt hem, lite mat och vatten och sedan på det igen. Med maran i Valle endast fem veckor framåt i tiden börjar jag bli rejält stressad av avsaknaden av långpass. Det skulle jag försöka råda bot på nu. En femtioelfte tejpuppsättning för att skydda mina ständigt blödande bröstvårtor hade inhandlats (denna tejp fäste bäst hittills) och noga omplåstrad samt med ett vätskebälte runt midjan gav jag mig ut lite på måfå direkt ifrån porten hemmavid.

Ambitionen var att komma upp i ca tre timmars oavbruten löpning och jag hade endast en lös idé om vilken runda jag skulle köra. Efter lite stadslöpning nådde jag ut till Dockan, fortsatte vidare ut mot (och rundade) Västra Hamnen och begav mig sedan söderut mot Limhamn och Sibbarp. Vid Sibbarp bestämde jag mig för att ta sikte på Öresundsbrofästet och efter att ha sprungit under Öresundsbron krigade jag mig in i Bunkeflo. Krigade är rätt ord - fram till ca 15 km hade det gått jättebra trots mycket motvind men ett par rejäla backar längs cykelstigen vid Brofästet sög massor med kraft och när jag nådde Bunkeflo och liksom "vände hemåt" efter ca 18 km var jag ganska tagen.

Det var skönt att se Malmös stadsskylt och jag bestämde mig för att korsa Hammars Park och ta sikte ut mot Sibbarp och havet igen. Ironiskt nog löpte jag sedan precis samma sträckning nära havet hemåt ungefär lika medtagen som under Malmö Halvmarathon. Ska man leta efter positiva saker så höll ben/knän alldeles utmärkt men jag hade bekymmer med någon sorts trötthetssmärta över bröstet och började må riktigt illa.

Vid fotbollsplanerna vid Limhamnsfältet efter 24 km kändes det så illa att jag var tvungen att bryta. Jag hade då varit ute i ungefär 2:25. Ganska knäckande att tvingas till en långpromenad på ca 30 min över drygt 3 km mot hemmet fastän jag genade genom bostadskvarteren. 10 minuter in på promenaden började jag kunna gå upprätt och andas normalt igen utan smärta över bröstet. Dessutom släppte illamåendet. Jag vågade dock inte ta upp joggingen igen utan fick nöja mig med vad som hittills åstadkommits under dagen.

Mer än fyra timmars träning denna lördag och ett väder som bara blev bättre och bättre. Ja det var faktiskt riktigt idealiskt för löpning under eftermiddagen och därtill regnfritt tvärtemot prognoserna så jag kunde springa i kortärmat. Det var bara till att leta positiva saker trots att kroppen inte riktigt mäktade med min lördagsutmaning. Söndagen lär bli lugnare - på sin höjd ett simpass. Summerat kommer det bli en fin återstartsvecka oavsett vilket och mest positivt av allt är att jag varken under eller efter löpningen kände av smärtan på utsidan vänster knä - det är viktigt inför Valencia.

6 kommentarer:

  1. Vad duktig du är som klarar av dina långpass. Valencia kommer gå som en dans för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ändå lite irriterad över att det inte blev lika långt som jag tänkt mig. Två långpass till ska jag försöka trycka in före Spanien varav det första redan nästa söndag (inte samma dag som rullskidsträningen nästa gång).

      Radera
  2. Snyggt jobbat.
    Mitt längsta är på 27km med 3km promenad på slutet...

    Har du vatten och energi med dig när du springer långpass?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade både vatten och gel med mig. Kände olust inför att öppna min gel eftersom jag mådde illa (man tänker inte så klart när man är trött). I efterhand insåg jag att det kanske var precis det jag borde gjort.

      Radera
  3. Har Rabbe hotat dig med rapp om du passgångar på rullskidorna, ha, ha? Kan glädja dig med att jag aldrig fick till det iheller på rullskidor men körde många mil diagonalandes på Vasan - mycket lättare på snö så tappa inte hoppet. Jag trodde jag lärt mig men nu när jag var tillbaka på rullskidorna igen så funkade det inte ändå. //Vasaloppan i SA

    SvaraRadera
  4. De kallade mig för kamelen i lördags, det säger väl allt???

    SvaraRadera