söndag 7 oktober 2012

Uppstart Vasaloppsträning!

Så är Vasaloppsträningen officiellt igångkickad! Efter tips ifrån signaturen Vasaloppan hade jag bestämt mig för att direkt ta hjälp av expertis istället för att försöka lära mig åka rullskidor själv. Därav kom det sig att undertecknad en fin lördagsförmiddag i oktober plötsligt befann sig på en parkeringsplats till en golfbana mellan Lund och Södra Sandby för att träna rullskidsmoves med ett antal entusiaster ifrån LUGI Skidklubb.

Jag hade hört av mig till dem innan för att försäkra mig om att jag var välkommen även som total nybörjare. Ändå blev det väldigt ångestladdat direkt när jag insåg att alla andra på plats hade åkt förut och att jag skulle börja med att rulla ned för en liten nedförsbacke för att komma fram till resten av gruppen. I stressen tappade jag bort en av mina nyinköpta rullskidshandskar som sedan aldrig återfanns men jag lyckades iaf stå på benen fram till startplatsen.

Där skulle vi inleda med övningar för diagonalåkning vilket kändes som värsta överkursen för mig som knappt kunde balansera på rullorna. Men jag kämpade på utan att vara i närheten av att få till något som påminde om rytmisk förflyttning.

Sen började det gå bättre. Stakåkningsövningarna och träningen med frånskjut var inte lika svårt och jag började hitta viss balans på skidorna. Vad något tillfälle sa faktiskt instruktören till mig att han tyckte jag hade en osannolikt fin balans med tanke på att det var första gången jag åkte och det berömmet gjorde verkligen min dag!

På slutet var det lite mer fri åkning och jag höll mig då ifrån diagonalandet som jag får träna på egen undanskymd plats där ingen kan se. Instruktören hade lagt mycket tid på mig så nu höll jag mig undan och åkte själv för att de andra också skulle kunna få feedback och tips. Trots att vi höll på i ungefär en och en halv timme blev det inte mer än dryga sex kilometers åkning eftersom mycket tid lades på stillastående instruktion och visning.

Förmodligen besparade detta mig ett stort antal komma-igång-träningar. Värsta kickstarten och även om jag bara kommer ihåg ungefär hälften av allt som sades om hur man skulle åka så känns det som att jag fått mycket "gratis". Det blir till att gå med i skidklubben och dyka upp på fler lördagsträningar för det här var både kul och lärorikt! Tänker därtill kombinera detta med minst ett eget pass i veckan på en till en och en halv timme. Lite träningsvärk har jag i armarna idag såklart men alltså inte ett endaste skrubbsår.

Tänka sig! Inte en enda vurpa även om det var nära ett par gånger. Flera av de andra gick dock i asfalten och på slutet kände jag att det faktiskt inte var så oerhört långt till att nå fram till deras förmåga.

Tyvärr var jag så inne i träningen att jag helt glömde bort att fotografera med mobilen. Det får bli en annan gång.

2 kommentarer:

  1. Haha ÄLSKAR att se folk på rullskidor! nu har du blivit en av "dem" ;) Fota nästa gång!

    SvaraRadera
  2. :) Var faktiskt ute och åkte ikväll också (onsdag) men jag började inte förrän det var mörkt och då är det ingen större mening att försöka sig på fotografering med min mobilkamera. Ska försöka få till några rullskidsbilder till helgen när jag stapplar runt.

    SvaraRadera