tisdag 25 december 2012

Summering tredje Vasaloppsperioden

Som planerat blev det en ren kross av tidigare träningsperioder oavsett hur man vänder och vrider på de fyra veckorna. Tre raka veckor med över 10h konditionsträning följdes av en lite lugnare återhämtningsvecka och nu är jag faktiskt uppe på en nivå rent volymmässigt som jag tidigare endast kunde fantisera om. Det brukar debatteras om det svårdefinierade begreppet elitmotionär och någon sådan ser jag mig inte som men under de senaste fyra veckorna har jag nog nästan tränat som en sådan.

Innan jag kastar mig över siffrorna vill jag dock bjuda på en film ifrån det sista passet under perioden, Christmas in Häckeberga. Det är Håkan Nilsson som filmat och klippt och om någon undrar var det precis så trevligt som det ser ut på bilderna. Mig ser man skymta förbi lite varstans med lätta steg och visst bjussar jag t o m på dubbla V-tecken efter ca 2:55.


Alla siffror med föregående träningsperiod inom parantes som en jämförelse:

Rullskidor Distans 5 (3) st
Rullskidor Teknik 0 (3) st
Längdskidor Distans 2 (0) st
Löpning Terräng 2 (1) st
Löpning Vanlig 9 (6) st
Motionscykel 4 (3) st
Cykel Intervaller 3 (0) st
Simning 6 (7) st
Totalt antal pass: 31 (23) st
Total träningstid: 37 h och 41 min (28 h och 18 min).


31 konditionsträningspass på 28 dagar... Åtta fler än någon träningsperiod tidigare... Nästan en hel arbetsvecka med flåsträning.... Ganska osannolikt för en kamrer som för ett år sedan vägde 18 kilo mer och tyckte det var jobbigt att gå till affären!

Det har blivit ganska stora framsteg på rullskidorna. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att träna med skidklubben men har på egen hand hittat en högre fart nu när de viktigaste tekniska grunderna satt sig. Ögnar man igenom passen kan man också konstatera att jag hann med i snitt drygt 2 mil/vecka.

Bland höjdpunkterna hittar jag självklart också mina livs två första pass längdskidor. 3 mil hann jag med innan snön smälte bort.

Glädjande nog har jag också på allvar återfunnit glädjen i löpningen. Kort och långt, snabbt och lufsigt, kuperat och platt, i grupp och ensam, inne och ute. Fin variation och känslan är att jag nu nått en ny nivå vilket jag snart kommer få svar på (halvmara i Köpenhamn på Nyårsafton). Totalt 13,2 mil vilket inte är rekord för en träningsperiod men den bästa noteringen på ett tag.

Jag brukar därtill allvar med motionscyklingen igen och har dessutom lagt till intervallpass inom disciplinen. Drygt 30 mil i perioden är med råge det mesta jag presterat hittills under en fyraveckorsperiod.

Skall man hitta ett sorgebarn får det bli simningen. Min crawldebut har förskjutits fram till i januari och tills dess nöjer jag mig med regelbundna plaskpass/tantsim för att hålla vattenvanan vid liv. Ändå blev det 9 km simmade i perioden vilket är en tangering av förra periodens rekordnotering.

Vid förra summeringen lovade jag att 30h-vallen skulle sprängas med råge i den här perioden och så blev det. Nu är frågan om jag inte kanske t om kan komma upp i 40h under fjärde träningsperioden? Volym i sig är inget självändamål men jag behöver vänja kroppen vid dessa tunga doser för att orka med mina tänkta monsterpass i vår och de krävande tävlingarna i sommar. Landar jag bara i närheten av denna periods träningsdos kommer jag dock vara nöjd eftersom jag nu ligger på en nivå som skall vara tillräcklig för att mäkta med en Ironman i augusti. Grymt!

2 kommentarer:

  1. Riktigt snyggt jobbat Rickard. Du kommer bli ordentligt giftig till Vansbro.

    SvaraRadera
  2. Jag är bara orolig för att du skall komma för nära på löpningen - det är min enda chans att plocka minuter på dig... Bra kämpat själv förresten, nästan komiskt hur vi följts åt i tabellerna sista veckorna :)

    SvaraRadera