söndag 2 december 2012

Adventsmys

Första advent är här och idag vaknade Skåne för första gången denna vinter till lätt snöfall. Jag satt och tuggade i mig min sedvanliga helgfrukost på Mormors Bageri när jag fick uppleva en obetalbar syn. Nog för att vi skåningar ofta är optimistiska och vägrar ta norrländsk skit men den här shortsbeklädde liraren som jag kunde följa när han skrapade sina rutor fria från snö var väl ändå något för optimistisk beträffande klädvalet?


Det blev, precis som jag aviserat, ny rekordvolym sett till träning under veckan som gick. 9 pass och drygt 10 timmars träning. En overklig dos för bara några månader sedan men det är i de här trakterna jag måste ligga under ganska många veckor framöver om jag ska kunna överleva en Ironman, inte minst med tanke på den obefintliga träningsbakgrund jag kommer ifrån.

Lördag
Fm: Distanspass rullskidor 24 km med alldeles perfekta yttre förutsättningar. Försov mig och missade skidklubbens pass och fick istället köra på egen hand. Vi var många åkare som var ute längs Ribbans 3 km långa helplatta asfaltssträcka och plöjde fram och tillbaka, fram och tillbaka. Jag börjar få riktig snits på detta nu och bara susade förbi vissa av nybörjarna. Trots att det var mitt allra längsta pass hittills var min snitthastighet outstanding jämfört med tidigare. Jag var ute i nästan två timmar och snittade 4:53 min/km - riktigt nöjd med det!

Em: Premiär för cykelintervaller. Jag körde dem inne på gymmet enligt Coltings modell på dennes hemsida. Sex intervaller*4 min med två min lätt cykelvila emellan samt lite upp-/nedvärmning. Totalt sett ett 50-min-pass där jag nog kände att det vart lite för mesigt så nästa gång provar jag att lägga på en minut per intervall.

Söndag
Fm: Efter frukosten med den shortsbärande mannen som utsikt promenerade jag bort till simhallen och segade mig igenom 1,5 km simning (bröst). Det gick segt och långsamt och kändes väldigt oinspirerat. Imorgon träffar jag en person som eventuellt kommer ställa upp och ge mig crawl-lektioner och jag hoppas verkligen att vi "finner varandra" för det känns som jag är färdig med bröstsimmandet nu och behöver gå vidare.

Generellt:
Utöver att jag taktat upp träningsdosen läggs massor av tid på administration och planering av 2013 nu. Ett par mindre saker behöver falla på plats de närmaste veckorna och min ambition är att jag skall jag ha min grundplan klar för nästa år innan vi lämnar 2012. Återkommer med mer detaljer kring upplägget senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar