torsdag 12 juli 2012

Som en kontrast till maran - oflashiga Yddingeloppet

Lidingöloppet i september och marathon nere i Valencia i november, hur fyller man då smartast upp oktober? Nybörjarcrawl och nybörjarrullskidor borde ju lämpligen kompletteras med någon löparaktivitet för att bibehålla formen inför maradebuten och valet föll på en riktig skånsk höstklassiker med oväntat stort deltagarantal - Yddingeloppet.

Den oflashiga infosidan om loppet bjussar på en, i sommartider föga kittlande, slogan: "Alltid sista helgen i oktober" - när höstmörkret slagit ett järngrepp om vår vardag, löven faller, skogarnas stigar börjar bli leriga, det är just precis då jag ska ut och kriga över 12 km terräng. Mycket välkänd terräng dessutom eftersom loppet går längs med Bokskogens stigar dit jag lagt huvuddelen av mina Lidingöförberedelser.

Om Valencia känns som lite lyx och glamour (avser kanske då främst vädret) får väl Yddinge snarare betraktas som blåställsvardag i Sandviken. Extrema kontraster och variation berikar sägs det.

Jag slängde ut en trevare i veckan och fick direkt tre fiskar på kroken så nu är vi fyra stolta gubbar som ska ut och flåsa i gyttjan i slutet av oktober och min vana trogen såg jag till att löparna representerar välkända idrottsföreningar som "Jugoslaven och hans balkong", "The Butchers"  samt "Nillarnas långlöparsektion". Intern humor förlänger livet...och förresten: Detta blir en bra genomkörare!!!

2 kommentarer:

  1. Gött! Låter som ett kul lopp. Själv blir det Finalloppet för min del som uppvärmning inför Valencia.
    Förra årets roligaste lopp.
    http://www.finalloppet.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Backen efter en mil som ser ut att pågå i 2 km ser ut att kräva en del krafter. Ser trevligt och varierat ut och 18,8 km i tävlingsfart känns ju som ett ganska idealiskt tävlingsgenrep.

      Radera