tisdag 31 juli 2012

Parklek som halvmaraförberedelse

Idag kändes det verkligen som att det var läge att klämma in ett in ett lite kortare pass med inslag av fart på slätt underlag. Dels hade jag tömt mig lite på milen igår, dels känns kroppen fortfarande lite otränad och ryggen är ett fortsatt frågetecken men inte minst lockade många spännande OS-sändningar. Fast den egentliga orsaken till att det låg en slät fartlek över 7 km i Pildammarna i träningsprogrammet idag var att jag ville slipa lite på fartstyrningen inför halvmaran om en och en halv vecka.

Andra gången jag körde fartlek och den här gången var jag lite mer strukturerad och taktisk. Tre fartökningar över 500 m slängdes in i rundan som gick över 7 km - efter 1, 3 och 5 km. Däremellan försökte jag hålla 5:00-5:30 för att under farthöjningarna laborera mellan 4:20-4:50. Oftast gick det bra men det är inte alltid helt enkelt att styra farten, särskilt inte på slutet när man är ganska sliten.

Mest positivt var att jag inte alls kände av ryggen så det ryggskott som varit på ingång och gjorde mig smått rörelsehindrad i helgen blev aldrig så illa som det jag drabbades av under påskveckan 2011 då jag nästan var sängliggande i en vecka. Annars var det svårt att dra några egentliga slutsatser. Att det var jobbbigt var ju ingen större överraskning - det är all intervalliknande träning liksom...

Tror jag kör träningsfritt imorgon och siktar in mig på ett backpass på torsdag. Blir intressant att se hur kroppen tacklar ett sådant för första gången på en månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar