söndag 1 juli 2012

Runt, runt

Härligt med helg! Inte minst nu när sommaren så sakteliga tycks hålla på att bryta igenom. Efter torsdagens megarunda på 23 km terräng gav jag mig själv två vilodagar där ansträngda lår och vader fick en välförtjänt lugn stund. Vilodagarna har därtill inneburit ganska många glas vin samt faktiskt en Kievsjuka på tillbakagång. Slut på snorigheten nu, bara lätt rethosta då och då samt en allmän känsla av att jag inte riktigt är 100% frisk. Seg sak den där.

Det pass som fått stryka en del på foten de sista veckorna är de platta intervallerna men idag var det iaf dags. Förväntningarna på prestationen var obefintliga (megarundan satt kvar i benen, två kvällar i rad med alkohol och inte minst Kievsjukan). Väl framme vid Tallriken efter uppjoggen kunde jag konstatera att det var oväntat folktomt i parken i det fina varma vädret. Rundan går bakom träden runt den gräsplätt som delvis syns nedan och vissa fina dagar är detta gräs fullständigt fullproppat med soldyrkande Malmöbor.


Jag öppnade extra försiktigt med de tre första femhundringarna på mellan 2:05-2:08. Det kändes ändå hyggligt ok efter hälften och på de sista tre drog jag på lite tuffare och levererade tider mellan 2:00-2:01. Klart schysst avslutning i värmen efter den medvetet mjäkiga öppningen och jag kunde inte låta bli att föreviga en toksvettning när jag pustade på gräsmattan efter intervall 6:


Eftersom jag kände mig reko vågade jag släppa på lite i hemjoggen efter fyra minuters vila och kunde då helt oberörd hålla sub 5:20 fart. Under mina första intervallpass kämpade jag som ett djur i nedjoggen för att fixa sub 6:00/km men å andra sidan fegade jag inte lika mycket då på de tre första intervallerna som idag.

Efter nedjoggen myste jag till med ytterligare en svettbildserie bara för att liksom bevisa för mig själv eller nåt att de här passen faktiskt är ansträngande, ha ha:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar