måndag 3 september 2012

Äntligen på intervallerna!

Äntligen, äntligen, äntligen!!!

Under nästan varannan vecka sedan i april har jag försökt klara att göra alla mina 6*500 meter (två minuters vila mellan varje) under två minuter. Ibland har det varit nära men minst lika ofta hiskeligt långt borta. Nu satt den där till sist!

Redan när jag fixade den första på 1:53 utan att jag kände mig helt förstörd anade jag att min lilla drömgräns skulle spräckas. Serien blev till sist på 1:53-1:53-1:55-1:56-1:56-1:58. Hur säkert och stabilt som helst.

Snittet därmed runt 1:55 vilket ger en snittfart på ca 3:50 min/km på femhundringarna. Det tycker jag är riktigt bra för att vara mig!

En gång till, om två veckor, har jag preliminärt detta pass i kalendern innan jag, efter LL, dubblar sträckan och kör 6*1 km fram till Valencia. Innan jag testat den dubblingen känns det inte riktigt meningsfullt att sätta måltalet men man får väl gissa att någonting runt 4:10 min/km ligger nära till hands?

Det känns verkligen skönt att jag inte bara blir segare och uthålligare vilket självfallet är mitt huvudfokus utan att jag också blir snabbare (alternativt bättre på att återhämta mig). Ännu ett kvitto på fortsatt stigande form och kapacitet vilket bådar gott med mindre än fyra veckor kvar till Lidingöloppet.

6 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat med intervallerna! Under 2min med god marginal.
    Du kommer bli giftig på LL och gasellsnabb i Valencia.
    Ser framemot att ligga vid poolkanten i Valencia med en sangria stor som en skånsk HB-dunk i handen efter ett väl utfört lopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Detta var ett av mina tyngsta kapacitetskvitton så här långt just eftersom passet körts ganska regelbundet och det aldrig gått så här bra tidigare. Går kommande helgs långpass bra tror jag på en riktigt fin insats på LL och sedan handlar det mest om att bibehålla kapaciteten samt öka asfaltsdosen något fram till Valencia. Jag vill kunna gurgla sangria i Valencia med rent samvete!!!

      Radera
  2. Hej där!
    Nu har jag kollat lite datum. Kommer vara i Malmö måndag-onsdag 17-19 sep. Får jag välja ses jag helst måndag eller onsdag. Och ser utifrån hur snabb du är att vi INTE ska springa ihop ;) Grymt jobbat! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag är obokad på onsdagen så den skulle passa bra. Antingen kör vi lätt jogging (har LL veckan efter så inga maxpass för min del den veckan) eller också lägger vi de ambitionerna helt åt sidan och snackar ihop oss inför Valencia över en bit mat eller en fika.

      Radera
    2. Låter fint! har du gymkort? kan styra in oss på sportlife annars, finns en hel del roliga pass. men vi tar det längre fram! :)

      Radera
    3. Oj, gym är inte riktigt min grej. Har kort på Fitness 24/7 - mest för att ha löpbandsbackup vid riktigt oväder och för att kunna motionscykla. Vi avvaktar - jag stänger onsdagen för annat i kalendern tills vidare.

      Radera