fredag 14 september 2012

Inför Veberödsrundan

Efter en kort avstickare till Stockholmstrakten vandrar jag åter på skånsk mark. Alltid skönt! Även om vädret idag varit dystert ser morgondagens prognoser riktigt lovande ut ur löparsynpunkt och därmed kan jag inte se något skäl till att inte efteranmäla mig till halvmaran Veberödsrundan som anordnas av Björnstorps IF och är DM på distansen i tävlingsklassen.

Denna fredag inräknad har jag unnat mig hela fyra träningsfria dagar i ett experiment för att se om det kan väcka lite extra spring i benen. Min målsättning med loppet är att slå PB på distansen, få en bra genomkörare inför LL samt få bättre förståelse för vilka fartriktmärken som är rimliga inför maran i Valencia. Jag kommer inte att tokmaxa min prestation och ta ut det absolut sista ur kroppen men det är definitivt inte tal om ta det lugnt.

Banprofilen:

Hela loppet går över asfalt och med undantag av den tredje kilometern ser det på pappret lättlöpt ut. En stigning på knappa 30 meter så tidigt i loppet är inget att oroas över heller men det är onödigt att gå på för hårt där.

Jag tänker mig en öppning de två första kilometerna på 4:50-5:00 per km, kanske 5:10-5:20 på den tredje och därefter är planen att hålla precis under 5:00 så länge jag orkar. Fixar jag det hela vägen kommer jag in under 1:45 och det är jag isf riktigt nöjd med med tanke på att Malmö Halvmarathon gick en halvminut under 1:50.

Loppet startar före lunch så det finns inte tid till klantigt lunchintag som sätter magen i uppror den här gången och bara det skall ju innebära en god möjlighet till PB! Därtill tänker jag mig som sagt en mjukare öppningsfart, bättre väder samt avslutningsvis en bättre fysisk form än för dryga månaden sedan. Facit får jag imorgon!

2 kommentarer:

  1. Kör så det ryker!
    Jag håller tummarna.

    SvaraRadera
  2. Tackar! Tumhållningen funkade - jag fick till ett fint genrep!

    SvaraRadera