tisdag 18 september 2012

Summering sjunde träningsperioden

Ha ha, tänk att den allra sista träningsperioden nu är över och att endast två veckors lättare formtoppning återstår innan LL. Det känns verkligen helskumt!

Sista fyraveckorsperioden inför LL var tänkt att bli den tuffaste av alla och så blev det också. De två första veckorna körde jag faktiskt t o m på hårdare än planerat men sedan slappnade jag av och släppte rejält på träningsvolymen. Det är onödigt att stegra upp för mycket, min säsong kommer vara lång och det sista jag vill drabbas av är skador som uppkommer av att man ökar träningsmängden för snabbt.

Alla siffror med föregående träningsperiod inom parantes som en jämförelse:

Löpning Terräng 6 (4) st
Löpning Vanlig 2 (5) st
Löpning Fartlek 0 (1) st
Löpning Intervall Backe 2 (2) st
Löpning Intervall Distans 2 (1) st
Motionscykel 1 (4) st
Simning 6 (1) st
Total träningstid: 19 h och 53 min (17 h och 1 min).

Flera terrängpass, varav ett på hela 27 km och därtill två långa pass på asfalt över 2,0 samt 2,1 mil. Dessutom genomfördes alla planerade intervallpass. Klart jag är supernöjd med löpträningen i perioden!

Därtill kom jag ju igång riktigt hyggligt med min simvänjning via sex stycken kilometerlånga bröstsimpass. Endast motionscyklingen som inte alls blev som tänkt med endast ett ynkligt pass.

Alla löppass inkluderade (även intervallerna) kom jag upp i 14,6 (12,6) mil löpning vilket är bästa noteringen hittills i en träningsperiod och därtill blev det 4,8 (11,6) mil på motionscykeln samt 6,0 (1,0) km simning. 19 träningspass är också ett nytt rekord för en period.

Vid förra redovisningen skrev jag: "Hoppas kunna redovisa 15+ mil löpning och 20+h träning nästa gång. Bara att kötta på nu!". Hamnade oerhört nära båda dessa mål och får nog ändå vara nöjd.
Höjdpunkterna är fler än vanligt: Nytt rekord på halvmara, nytt distansrekord, nytt rekord på Bokismilen, nytt rekord på intervallerna osv osv. Enda lilla missräkningen var när jag fick avbryta ännu ett distansrekordförsök pga magproblem men i övrigt var det ju löjligt positivt hela tiden!

Lätt finslipning gäller nu för att trimma den form som jag känner verkligen är på plats. Exakt hur jag hanterar de sista två veckorna före loppet tänkte jag gå in på i ett alldeles eget inlägg senare i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar