onsdag 12 september 2012

Bye bye backe!

I måndags tog jag farväl av backintervallerna i Helsingborg. Tolv gånger har jag varit på plats och svettats uppför den Kinesiska Muren sedan den 20 mars då jag tillsammans med Alex för första gången testade passet. Första gången körde vi sex intervaller, därefter ökade jag med en varje gång upp till tolv. Efter att ha nått under min "drömgräns" att göra varje intervall under 50 sek mer än halverade jag den totala vilotiden nästa gång och har sedan dess kört med det upplägget. Totalt har jag sprungit upp för den inte särskilt branta men ytterst sega 200-metersbacken 123 ggr under LL-uppladdningen. Det inger ju visst respekt och har utan tvekan gjort mig till en bättre terränglöpare.

Någon kanske minns första passet? Alex var en skuttande kanin tiotals meter före mig:


...och den där bänken räddade undertecknad från att falla död ner till marken:


Så funkar det inte riktigt längre fastän jag springer dubbelt så många intervaller med mindre än hälften av vilotiden dem emellan.

I måndags lyckades jag pressa mig riktigt fint och klarade faktiskt de tio första under 50 sek (om än flera endast med tiondelar) innan jag fick kasta in handduken på de två sista och lufsa mig upp några sek över den magiska gränsen.

Vi får se om det blir fler backintervaller efter LL - det är inte alls otänkbart men jag har ännu inte bestämt mig. Vad jag däremot bestämt mig för är att experimentera med ett viloupplägg inför helgens halvmara. Fyra helt träningsfria dagar för att se hur mkt spring det ger i benen. Experimentet är intressant inför kommande större lopp både i år och nästa år och är det någon gång jag ska prova så är det ju nu.

2 kommentarer:

  1. Riktigt bra jobbat. Det ska bli kul att se hur bra du presterar på LL. Har en känsla av att du kommer vara blixtsnabb.

    SvaraRadera
  2. Får ett intressant formkvitto nu till helgen via halvmaran som fungerar som genrep inför LL. Mycket nyfiken på hur det skall gå och känner viss tillförsikt.

    SvaraRadera