söndag 20 maj 2012

Experiment i genrepet

Med en vecka kvar till tävlingsdebuten var det idag dags för ett genrep på terrängmilen ute i Bokis. Genrepet skedde i alldeles fantastiskt väder med årets hittills högsta syrehalt i luften. Experimentet jag gav mig på var att försöka hålla 5 blankt-fart ute i spåret så länge som möjligt. Jag har nämligen fått för mig att en tid under 50 minuter resulterar i att man hoppar upp ett hack i seedningsgrupperna till Lidingö. Vad jag vet har det ännu inte cirkulerat några tidstabeller på nätet över vad som gäller så min fundering baseras på halvofficiella tabeller från tidigare år. Nästa nivå är isf sedan ca 55 minuter vilket om jag är frisk skall vara a piece of cake...

Hur gick det då? Jo, jag höll ihop loppet i rätt fart under de tuffa tre första kilometerna men till ett alldeles för högt pris. Pulsen låg nästan konstant klart över 170 på den tredje kilometern och det har tidigare visat sig ödesdigert så jag var till sist tvungen att sakta ner för att kunna springa runt hela milen.

Vid 5 km passeringen noterade jag för första gången i år (inte helt säker, kan ha förekommit tidigare) en tid under 26 min men jag visste redan att det var kört då att hålla ihop loppet till ett nytt årsbästa (tiden att slå är 52:27). En mycket sliten kämpe flåsade till sist in i mål på 53:15 vilket inte var så långt ifrån tiden i fredags men ändå kanske inte riktigt vad jag innerst inne hoppats på. Snittpulsen landade på alldeles för höga 169 och jag trodde länge att jag i någon av de sista backarna på rundan skulle få uppleva en ny högsta pulsnotering för året men det blev endast en tangering (178) av den häftigt flåsande löparen i skogen.

Det är nog inte rimligt att sätta 50 min som mål på loppet i Karlskrona nästa söndag utan jag får sannolikt lägga upp loppet för att försöka komma under 52 min. Detta var det sista rena löppasset innan tävlingen och i veckan väntar nu ett intervallpass och en tur på motionscykeln innan jag ger mig själv ett några dagars vila före årsdebuten. Mer om detta och loppförberedelserna de närmaste dagarna.

2 kommentarer:

  1. Lycka till i Blekinge nästa helg. Jag var i Skrylle i onsdags och njöt av den skirande grönskan i 5,5 km sen small en muskel helt oförklarligt i nedre delen av benet. I vanlig korkad löparanda fortsatte jag in i mål på nytt pers med 30 sek och sitter idag med en fot som är obrukbar. SKall testa imorgon om det går att cykla istället, men löpningen får vänta många veckor enligt all utsago. Fy f*n vad det kan vara orättvist ibland. /Vasaloppan

    SvaraRadera
  2. Tackar ödmjukast för lyckoönskningarna. Tycker formbeskeden går upp och ned här och vet egentligen inte riktigt vad jag ska tro om den egna kapaciteten. En sak vet jag dock - jag har varit oerhört lyckligt lottad som sluppit skador än så länge - men de kommer väl... Hoppas muskeln kurerar sig snabbt!

    SvaraRadera