måndag 28 maj 2012

Summering tredje träningsperioden

Med gårdagens tävlingslopp avslutades tredje träningsperioden av sju inför Lidingöloppet och det är dags att summera.

Precis som i de två tidigare fyraveckors-perioderna blev det ömsom vin, ömsom vatten. En märklig månad på många sätt där kroppen stundtals kändes klockren men ibland helt kraftlös. Antar att det är fullt naturligt när man återstartar maskineriet efter alla år som soffpotatis. Tvingades stryka något pass i den ursprungliga planen men får ändå vara mycket nöjd med helheten.

Redovisar alla siffror med förra träningsperioden inom parantes som en jämförelse:
Totalt kom jag upp i 14 (13) träningspass på 28 dagar, träning i snitt varannan dag är bra!

Löpning Terräng 7 (5) st
Löpning Intervall Backe 2 (2) st
Löpning Intervall Distans 1 (2) st
Motionscykel 4 (4) st
Total träningstid: 14 h och 6 min (12 h och 13 min).

En ökning med nästan två timmar i tid och därtill fler pass.

Alla löppass inkluderade (även intervallerna) kom jag upp i 9,8 (8,2) mil löpning (nästan 2,5 mil i veckan!) och därtill blev det 13,0 (11,0) mil på motionscykeln.

De flesta höjdpunkterna kom under den sista veckan med LL on Tour i Karlskrona som den allra främsta men jag är också supernöjd med de två sista cykelpassen, distansintervallpasset och träningsperiodens enda långrunda (15 km).

Fjärde träningsperioden är den sista uppbyggnads-/upptrappningsperioden innan jag går över till rejäl hårdträning. Med seedningsloppet till LL avklarat kan jag nu släppa mitt tidsfokus på terrängmilen och på allvar börja förbereda mig för längre distanser. Redan denna första vecka ska jag ut på en 17 km runda i Bokis och i vecka tre blir det lite av en grundskole-examen med två varv på milrundan i Bokskogen, dvs 20 km. Efter den kommer ett litet hack i träningen med en trivselresa till fotbolls EM i Ukraina. Sen rejäl hårdträning som sagt - den tiden den sorgen...

Fjärde periodens första pass har förresten redan gått av stapeln. Mer om det och morgondagens pass just imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar