måndag 7 maj 2012

Träningssuget skall botas

Hela denna måndag har jag gått runt med ett i det närmaste olidligt träningssug - en härlig men samtidigt lite plågsam upplevelse när man vet att det just denna dag står vila på programmet. Å andra sidan gör det nog gott med en lite stillsam start på veckan efter årets hittills längsta löppass i lördags och årets längsta pass på motionscykeln igår.

Var lite orolig igår för att jag inte skulle orka med att gå upp till 60 min på cykeln i ett tempo motsvarande det jag tidigare hållit just med tanke på att 15 km terräng naturligtvis skulle göra sig påminda men det gick överraskande bra. På 60 min lyckades jag ta mig fram 32,28 km på cykeln (lista ut km/h själv kära läsare, hehe...) vilket var över förväntan med tanke på att jag inte supermaxade och dessutom skippade spurten.

Veckan som nu startat blir min första med fem inplanerade träningspass och bara det är en anledning så god som någon till att avstå spontanträning och hålla sig till planen. Första passet blir en Bokismil imorgon och eftersom det var ett tag sedan jag hade möjlighet (och kraft) att springa för ett nytt årsbästa på terrängmilen är jag riktigt sugen på att testa var jag står nu när förkylningen är ett minne blott och årets första tävling (på just den distansen dessutom) bara ligger tre veckor bort i kalendern.

Förhoppningsvis har jag ett nytt årsbästa att rapportera om på terrängmilen imorgon således. Så känns det iaf i kroppen för stunden och med tanke på hur bra det gick i lördags ska jag nog vara lite besviken om det inte blir en förbättrad tid imorgon. Men man vet aldrig, prestationerna kommer fortsätta att vara ojämna ett bra tag till innan kroppen på allvar vant sig vid träning.

Så jag (och mina ganska trötta lår) håller mig (oss) kvar här i soffan ikväll trots att jag (men kanske inte vi) längtar ut i spåren. Men imorgon, då j*vlar!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar