lördag 19 maj 2012

Två bra insatser

Det redan avrapporterade backpasset i onsdags som var ett älgkliv i rätt riktning var verkligen inget undantag. Jag har fortsatt att prestera riktigt bra två dagar i rad efter detta och har nu en välförtjänt vilodag där jag försöker gotta mig åt motionsframstegen.

Dagen efter mjölksyrafesten på Kinesiska Muren hoppade jag på motionscykeln och slog till med min förmodligen bästa insats någonsin i lokalen om man ser till helheten (dvs både bra fart samt bra känsla hela vägen med massor av ork kvar i mål). Snabbare än 32,5 km/h under 60 min cykling och pulsen gick inte upp på 150 och däröver förrän jag drog på en lättare långspurt med tre minuter kvar. Detta skall jämföras med passet i den energilösa föregående veckan där pulsen passerade 150 redan efter en dryg kvart och jag var i det närmaste döende vid målgången trots långsammare hastighet. Kände den här gången att jag har krafter i kroppen redan nu till att hålla över 32 km/h i ytterligare 10-20 minuter vilket känns gott att veta inför kommande träningsperioder då cykelpassen var fjärde vecka växlas upp och blir längre.

Igår (fredag) hade jag ambitiöst bokat in ett heldagsmöte uppe i Stockholm trots att det var en klämdag. Lämnade ett helt öde Sturup tidigt på morgonen och återvände sen eftermiddag. Det hedrar mig verkligen att jag med i bilen hade en träningsväska och tog svängen om Bokskogen på vägen tillbaka mot Malmö för att springa en mil terräng en tidig men riktigt härligt ljummen fredagskväll och jag fick därmed ett kanonfint avstamp inför helgen som följde den något avhuggna arbetsveckan.

När jag bokade in passet i kalendern var tanken att det skulle vara ett försiktigt joggingpass men i bilen bestämde jag mig för att köra på i strax under maxfart eftersom allt utom de något trötta låren kändes kalas. Det hela slutade med att jag trillade in på årets med råge näst bästa tid endast en halv minut långsammare än mitt årsbästa. Hade jag öppnat första kilometern något långsammare är det tom möjligt att jag hade kunnat gå för årsbästa och det fanns helt klart en del krafter kvar i mål. Detta även trots att jag hällt i mig ett antal glas Guinness kvällen innan när vi firade MFFs seger i seriefinalen mot Elfsborg.

Vilodag idag som sagt och imorgon väntar milen igen. Morgondagens runda får ses som ett sista genrep inför mitt första riktiga lopp i denna satsning som går av stapeln nästa helg. Eftersom det är mitt sista riktiga löppass (bara intervaller och cykel under nästa vecka) innan LL on Tour vill jag ha det avklarat innan jag sätter upp målbilden för tävlingsdebuten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar