fredag 8 juni 2012

En HELT galen plan

Jag fick en idé för drygt tolv veckor sedan och sedan dess har den varit helt omöjlig att göra sig fri ifrån. Istället tycks den växa sig starkare för varje dag som går. Det började med att jag skulle söka information på nätet om delmomenten i en Svensk Klassiker men ganska snart upptäckte jag att de sidor, bloggar och konferenser jag börjat följa oftast handlade om triathlon.

Mest upptäckte jag att jag fascinerades av det ohyggliga konditionsprovet Iron Man. 3,8 km simning, 18,2 mil cykling och 42,2 km löpning (en mara). En elitmotionär genomför det på 10 timmar och en vanlig dödlig på 12-13h.

Nu har jag kommit så långt i min tankeverkstad att jag törs sätta idén i pränt. Jag har INTE på något vis bestämt mig än men jag märker vartåt det lutar. Beslut tas under sensommaren eller hösten huruvida jag står på startlinjen till en triathlon över Iron Man distans i Kalmar eller Köpenhamn i augusti 2013.

Den här videon ger ett smakprov på vad det hela handlar om:



Vad har jag att förlora liksom? Det värsta som kan hända är att jag åker på en lätt skada eller av annan anledning tvingas bryta alternativt inte kommer till start av ett skäl som t ex sjukdom. Det är ju snarare vägen dit som räknas. Att en gång i sitt vuxna liv verkligen nå fysisk toppform. DET vore häftigt!

Jag kommer aldrig att tajmingmässigt få en bättre chans att genomföra en sån här satsning. För det är verkligen ett jätteprojekt det här rör sig om oavsett vilken aspekt man tar i beaktande; träningsmängd, planering, ekonomisk insats, tid osv. Märk väl att jag utöver detta även skall genomföra tre av fyra Klassiker-moment nästa år och en massa träningstävlingar. Det är m a o förklarligt att jag vill dra lite på det definitiva beslutet.

När jag bestämt mig meddelas beslutet här och det är en anledning så god som någon att fortsatt hänga med i det som skrivs.

2 kommentarer:

  1. Jag siktar också på en IM 2013.
    Gå med i en triathlonklubb och kör bara. Det går väl en olympisk i Malmö i juli har jag för mig.

    Den här videon inspirerar mig väldigt:
    http://www.youtube.com/watch?v=7wZFo10F_Cs&feature=related
    Framförallt när speakern säger: Swim 2,4 miles, bike 112 miles, run 26,2 miles. Brag for the rest of your life.
    Nästa år är jag där. Hänger du på?

    SvaraRadera
  2. Kul att du kikade in Jörgen!

    Jepp, tävlingen går för första gången i Malmö i sommar men blir förhoppningsvis årligen återkommande. Tror dock jag gör tävlingsdebut först nästa säsong pga en massa dåliga ursäkter...

    Jag är superförtjust i alla dessa inspirationsvideos som man kan komma över på tuben. Vet inte hur många ggr jag spelat upp vissa av de där under de senaste 2-3 månaderna.

    Är så oerhört nära att säga att jag är på. Tror det rör sig om veckor innan jag törs säga det säkert. Gillar inte att backa på något jag lovat mig själv så jag vill bara vara 100% säker på att jag har den motivation som krävs för satsningen.

    SvaraRadera