onsdag 6 juni 2012

Nationaldagstrivsel i skogen

Vaknade lite senare än vanligt denna röda dag efter en gårdsfest kvällen innan där jag hade fått ett överraskande besked. I nio år har jag bott i denna trappuppgång och verkligen gjort vad jag kunnat för att jobba på min rockstjärneimage men uppenbarligen hade de alltid förknippat mig med den svenska urdefinitionen av trivselfarbror - David Batra - och igår konstaterade grannarna att jag "tom pratar lite likt David". Herregud!

Trots några öl kvällen innan vart jag rejält sugen på löpning när jag vaknade idag. Träningsplanen angav 10 km men eftersom kroppen kändes väldigt bra gjorde jag våld på planen och valde två varv på 7 km-slingan, dvs 14 km istället.

7 km-slingan är inte lika tuff som 10 km-slingan eftersom man slipper backpartiet jag brukar kalla The Feared Four. Ändå måste jag säga att min prestation för dagen var övertygande. Strax under 1:15 på 14 km lätt terräng vilket ger ett snitt på 5:21/km trots att jag tyckte att jag tog det försiktigt. Faktiskt är det så att jag börjar undra om inte mitt tidsmål inför Lidingö måste justeras igen! Från början siktade jag mot sub 3 h, detta justerades sedan till vad jag tyckte var våldsamt tuffa sub 2:50 men nu vete tusan om jag inte till sist kommer att "gå för" sub 2:40 (vilket ju innebär 5:20/km i 30 km på en tuffare bana än 7:an i Bokis). Vi får se lite senare...

I veckan fick Suso på jobbet hedersuppdraget att knipsa ett nytt hål i mitt skärp. Jag är nu nere på minus 15 pannor 2012 och de flesta av mina kläder har blivit för stora. Här är en härlig minnesbild ifrån ögonblicket:


Nu får det faktiskt vara nog med viktnedgång! Jag är inte intresserad av att skaffa mig en anorektisk look! Därför såg jag det som ett alldeles utmärkt tillfälle idag efter genomförd löpning och stretching att slå till och köpa kaka/läsk och bara njuta av min prestation och småprata med andra skogsbesökare. Cyklister är väl den motionärsgrupp som är bäst på att spränga in en fika mitt i passen och eftersom jag så småningom tänkt bli en sådan måste man ju öva lite:


Behöver man på mysigt David Batra-manér tillägga att det smakade väldigt gott och kändes mycket välförtjänt i nationaldagssolen efter ett väl utfört pass?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar