söndag 10 juni 2012

Tre pass avklarade i helgen

Träning fredag, lördag, söndag och totalt fem pass i veckan för första gången sedan satsningen inleddes. Det känns riktigt gött att jag nu kan öka på kvantiteten utan att kroppen skriker av obehag även om jag naturligtvis är rätt sliten så här på söndagskvällen. Men det är med all rätt - i veckan har jag faktiskt löpt 4 mil totalt (intervaller inkluderade) och den totala distansen lär aldrig tidigare ha tillryggalagts på en vecka tidigare i mitt liv! Nästan en hel mara, dock fördelad på flera tillfällen.

En snabbare genomgång av träningsdagbokskaraktär så att jag själv kan gå tillbaka senare och följa upp:

Fredag - Intervaller runt Tallriken

Totalt sex intervaller precis som vanligt över sammanlagt 3 km. Dock provade jag att köra dem över lite olika distanser för att lura (och testa) kroppen en aning. Det gick ok. De två första var på 500 meter som vanligt och gick båda 2 sek snabbare än de två första två veckor tidigare.

Det var rätt ödsligt i parken precis före EM slutspelets första avspark. Den enda andra intervallöparen var en tjej med Blekingedialekt som på ren tjurighet blev tvingad att springa sin sjätte intevall efter att hon frågat mig hur många jag gjort och insett att hon gjort en mindre. Detta frestade mig att göra en extra bara för att retas men sen kom jag på att jag då inte skulle hinna hem till fotbollen isf och tog därför nedjoggen hemåt istället.

Lördag - Milen i Bokis och ett nytt årsbästa igen!

För andra gången under samma vecka lyckades jag putsa mitt årsbästa på milslingan något. Den här gången var det mer planerat, strukturerat och bättre loppdisposition. Första halvan gick på 26:01 och jag gick så småningom i mål på 52:07. Andra halvan marginellt långsammare således och det är nog närapå så optimalt man kan springa den rundan. Därmed har jag totalt i veckan sänkt mitt årsbästa på rundan med 20 sek vilket är härligt (först 5 sek och nu ytterligare 15 sek)! Det finns ytterligare en del att ta på denna slinga i dagsläget men jag vill inte gärna tömma mig på träningsrundorna för tillfället. Det är ju sådant tävlingslopp är till för!

Mitt nya fokus är ju att unna mig fika när jag varit duktig i Bokis och vädret är lämpligt. Den här gången såg mitt välsmakande fikaval ut så här:


Söndag - Motionscykel och till sist ett lite svagare pass

Det vore väl nästan för bra om jag inte skulle åka på en mindre reaktion till sist och så blev det. För första gången på länge kände jag mig inte starkare än fg cykelpass och det blev faktiskt riktigt kämpigt att orka i 70 min den här gången. Jag åkte på ett par rejäla svackor där det inte fanns något annat val än att sänka trampfrekvensen för att överleva och det gav utslag på min snitthastighet. Med mina 36,8 km avverkade höll jag ungefär 31,5 km/h - absolut ingen katastrof men sämre än senast och jag var riktigt mör i benen på slutet.

Nästa vecka då? Jag planerar hinna med tre pass innan avfärden till Kiev. Två utav dem kräver dessutom rejält med karaktär! Dels skall vi för första gången kliva upp på tänkt maxmängd backintervaller på Muren (12 styck) och dels har jag mitt lilla examsprov före semesterresan där det är tänkt att jag ska orka två varv på Bokis milslinga och därmed sätta nytt distansårsbästa. Därtill ett cykelpass som om det känns som idag verkligen inte är något att fnysa åt.

Men först, imorgon, fullt fokus på EM-fotbollen där Sverige gör sin första match. Jag tror och hoppas på en pinne mot Ukraina men skulle verkligen inte tacka nej till en seger! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar