tisdag 26 juni 2012

Summering fjärde träningsperioden

Otroligt vad tiden går fort! Med söndagens fina motionscykelpass på 70 minuter (bästa insatsen i perioden trots att delar av Kiev-förkylningen fortfarande satt kvar) sattes det också punkt för den fjärde av sju fyraveckors-träningsperioder inför Lidingöloppet. Skönt nog fortsätter framgångarna att överskugga motgångarna och man får ju stilla hoppas att den trenden håller i sig.

Alla siffror med föregående träningsperiod inom parantes som en jämförelse:

Löpning Terräng 7 (7) st
Löpning Intervall Backe 2 (2) st
Löpning Intervall Distans 1 (1) st
Motionscykel 4 (4) st
Total träningstid: 16 h och 51 min (14 h och 6 min).

Helt identiskt antal pass (14) och därtill precis samma fördelning dem emellan! Precis som i förra träningsperioden fick ett intervallpass stryka på foten och den här gången var Kiev-förkylningen en klart acceptabel ursäkt. Träning i snitt varannan dag således.

Utökad distans på samma mängd pass medförde såklart att träningstiden ökade och även om den fortfarande är långt ifrån att vara mäktig så börjar den ändå bli betydande. Alla löppass inkluderade (även intervallerna) kom jag upp i 11,5 (9,8) mil löpning (nära 3 mil i veckan!) och därtill blev det 14,9 (13,0) mil på motionscykeln. Utökad distans på samma mängd pass medförde såklart att träningstiden ökade och även om den fortfarande är långt ifrån att vara mäktig så börjar den ändå bli betydande.

Periodens höjdpunkt får nog sägas vara beslutet om att jag siktar på att bli en järnman nästa år. Kikar man igenom de gemomförda passen istället tycker jag nog att de genomförda långpassen på 14,17 och 20 km är de jag är mest nöjd med trots att jag putsade lite på min årsbästatid på Bokismilen vid ett par tillfällen. Därtill måste ju Midsommarmilen nämnas - inte så mycket pga prestationen som det faktum att denna snackis verkligen blev av och kanske blir den till en årlig klassiker i kompisgänget?

Med den fjärde perioden lämnar jag också min uppbyggnads-/upptrappningsperiod och går in i vad jag på förhand kallat en hårdträningsfas i tre perioder. Den femte perioden är förresten inledd och är tänkt att innebära hårdkörning i tre veckor följt av en veckas tokslappande på annan ort. Mer om allt det en annan gång - nu dags att bege sig till jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar