måndag 27 augusti 2012

Fyra söndagsrekord

Det bästa sättet jag känner till för att hålla mig själv peppad är att mäta och logga det som mätas kan och sedan hela tiden tävla mot mig själv. Det finns få saker som går upp emot att slå sina egna rekord och det är alltid ett direkt kvitto på att man är på väg i rätt riktning med träningen. Man skulle kunna tro att en härlig sommarfest ute i förorten på lördagskvällen skulle resultera i ryggläge med ostbågssmulor utspridda över kroppshyddan hela söndagen men icke, det där är en svunnen tid! Just nu är kroppen i riktigt fint slag och helt fri från allt vad skadekänningar och sjukdomar heter och därmed också osedvanligt lättövertalad till nya konditionspass och rekordförsök.

Vid lunchtid på söndagen var jag således igång igen och det var simhallen som förärades med ett nytt besök. Min tanke med passet var att ta det lugnt och försöka få lite av träningsvärken från det långa löppasset i skogen på lördagen att släppa. Med undantag av de sista 100 meterna när jag försökte trycka på lite extra upplevde jag inte heller att det gick särskilt fort men ändå blev det ett nytt rekord på bröstkilometern med mer än en halv minut när jag nådde kaklet på låga 37 min! Se där – söndagens första rekord var noterat. Dessutom lyckades jag verkligen få bort merparten av träningsvärken som en bonus.

Egentligen helt knäppt men några timmar senare blev det ytterligare ett pass. Jag släntrade ner till gymmet för att cykla fullt beredd på att benen skulle tvärvägra med tanke på löprundan. Dock behövde jag bara några tramptag för att inse att det kändes oväntat bra och jag kunde utan större bekymmer köra igenom alla mina önskade 90 min. Som ett brev på posten blev det ett rekord igen när jag för första gången lyckades hålla över 32 km/h under så lång tid. Drygt 4,8 mil blev det och så vart dagens andra rekord ett faktum.

Väl hemma igen satte jag mig framför träningsdagboken som jag lagt upp i ett Excel-ark och började köra lite uppföljningar. Jag kom då fram till att jag under veckan som gick noterade 7 konditionspass vilket är nytt rekord (dagens tredje) för en enskild vecka!

När jag summerade ihop träningsvolymen för veckan blev det nytt rekord där också med drygt 7h. Det var rekord nummer fyra det!

Idag firade jag min förbättrade simning och motionscykling under en vecka där jag för första gången snittade ett konditionspass per dag på i snitt drygt en timme med….vila. Välförtjänt!

2 kommentarer:

  1. Gött jobbat! Redo för Lidingö med andra ord.

    SvaraRadera
  2. Absolut! Åker jag inte på en skada eller en sjukdom ska LL kunna gå riktigt bra.

    SvaraRadera