söndag 12 augusti 2012

Mer eftersnack

Första riktiga långloppet igår och viss träningsvärk idag, framförallt i vaderna. Det är nu man ska försöka minnas hur hemskt jag tyckte det var år 2000 efter Broloppet då jag knappt kunde gå på en vecka efteråt och hade oerhörda smärtor i benhinnorna. För trots att jag tränat väldigt sparsamt på asfalt, vilket var det enda underlaget under loppet, har jag den här gången klarat mig helt utan sådana känningar. Det är mer än befriande och samtidigt ett tecken på att jag är bättre tränad nu än när jag var tolv år yngre.

Det mesta av den besvikelse jag kände igår har runnit av mig. Under 1:50 är inte ett fiasko på en halvmara för en person som hade svårt att göra en mil under en timme för knappt fem månader sedan. Jag tror att besvikelsen bottnade i en känsla av att jag hade ganska mycket mer att ge men en kombination av usla mat-/vätskeförberedelser, för hög öppningsfart och lite väl varmt väder (klart över 20 grader och sol är inget bra löparväder för förfrusna nordbor) gjorde att jag hade svårt att omsätta förmågan i prestation.

Nu går jag åter över till fokus på terränglöpning i 1,5 månad fram till Lidingöloppet och därefter blir det väsentligt större bredd i mitt träningsupplägg då simning och rullskidor tillkommer from oktober.

Med det Lidingötest jag genomförde förra helgen och gårdagens halvmara som stöd har jag också satt upp en realistisk men ganska tuff måltid för LL. Målet har satts till 2:50 - en tid som jag nog inte skulle klara idag men borde vara mogen att slå med ytterligare sex veckors träning i kroppen vilket även innefattar ett par rejäla långpass i terräng.

Anledningen till att jag sätter en måltid är att jag vill lägga ett realistiskt tidsschema för att undvika gårdagens misstag att öppna för hårt - ett misstag som jag verkligen inte har råd att göra om varken ute på Lidingö eller senare i Valencia när distanserna är längre. En realistisk karta att följa minskar risken för att man bränner ut sig för tidigt i loppet.

Nästa vecka är den fjärde och sista i träningsperioden och därmed en sk lugn vecka. Två medellånga löppass, en vända med backintervaller och en runda på motionscykeln är vad jag tänkt mig. Det kan kanske vara vettigt med tanke på att jag bränt av tuffa tvåmilspass två helger i rad och så supertränad är jag ännu inte så att det går min kropp obemärkt förbi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar