lördag 11 augusti 2012

Inför Malmö Halvmarathon

Idag smäller det! Äntligen första långloppet sedan träningssatsningen inleddes och det är på absolut hemmaplan i Malmö Halvmarathon det sker! Håll utkik efter startnummer 433 (ja, jag är så het på gröten att jag hämtade upp nummerlappen på vägen hem från Kalmar igår...).


Distansen ska inte vålla några bekymmer då jag trots allt hunnit med tre träningsrundor över 2 mil eller mer i kuperad terräng. Här blir det dock så platt som det bara kan bli i Malmö och svårigheten ligger egentligen i att välja rätt tempo över distansen. Jag har verkligen ingen koll på vilken min kapacitet är på 21 km slätt men tänker iaf gå ut i ett tempo under 5 min per km och sen får jag se hur långt det håller. Testet blir oerhört nyttigt inför Marathonloppet i Valencia i november och mitt tempoval där nere så det är bara att kötta på helt enkelt...

Vädret är ett av dagens bekymmer då det tycks bli lite för bra. Någonstans mellan 20-22 grader och sol är helt klart något hetare än optimalt och jag har försökt parera det med ökat vattenintag sedan igårkväll.

Ett annat litet orosmoln är förberedelserna ons-fre. Eftersom jag varit på konferens har det med min svaga karaktär varit omöjligt att undvika alkoholen och svårt att få till ordentligt med sömn. Jag tog det iaf superlugnt igårkväll och förhoppningsvis ska det avhjälpa något. Någon träningsrunda på 5-7 km som jag hade hoppats på under torsdagen för att hålla igång kroppen hann jag inte heller med. Schemat var så grymt pressat att det var omöjligt att lyckas vilket fick till följd att träningsväskan fick åka med tillbaka ouppackad.

Men, men... Nu kör vi! Starten går 15:00 och jag gillar bansträckningen som inledningsvis går genom centrala Malmö. Därefter arbetar man sig ut mot Malmö Arena och sedan ner mot havet för att följa Ribersborgsstranden tillbaka till Västra Hamnen där målet (liksom starten) är beläget. Förhoppningsvis hinner jag få ut en Race Report redan ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar