måndag 20 augusti 2012

Summering sjätte träningsperioden

Jag var sen med att redovisa den förra perioden och därför kommer redovisningen av de följande fyra veckorna ganska tätt inpå eftersom senaste perioden avslutades igår. Tanken inför perioden var hårdkörning med ett rejält lopptest. På det viset hade jag också önskat att jag skulle kunna summera men riktigt så blev det inte även om jag tycker att avslutningen skedde mer i dur än i moll.

Alla siffror med föregående träningsperiod inom parantes som en jämförelse:

Löpning Terräng 4 (4) st
Löpning Vanlig 5 (0) st
Löpning Fartlek 1 (1) st
Löpning Intervall Backe 2 (1) st
Löpning Intervall Distans 1 (2) st
Motionscykel 4 (3) st
Simning 1 (0) st
Total träningstid: 17 h och 1 min (10 h och 17 min).

Fina 13 löppass på 28 dagar - det innebär löpning nästan varannan dag i fyra veckor. Tyvärr kortades många av passen ner, särskilt i början av träningsperioden när jag hade vissa ryggproblem och därtill inte ville gå på för hårt efter nästan två veckors vila. Flera fina pass ändå med en tvåmilsvända från km 8-28 ute på Lidingöspåret, ett nytt årsbästa på Bokismilen och två kvällspass längs havet i nya löparskor med kvällsdoppsavslutning som absoluta höjdpunkter. En halvmara blev det också som av flera skäl blev till en liten missräkning även om jag gjorde PB med 10 min. Det som framförallt saknas är dock några ytterligare terrängpass och riktigt långa distanspass. Får försöka rätta upp det under de sista sex veckorna inför LL.

Motionscyklingen fick stå tillbaka en del. Visserligen genomfördes fyra pass vilket var planerat men tre av dem ströks ner till kortare tid. Ett oplanerat simpass blev det också och det var ett av periodens stora utropstecken - inte kunde jag drömma om att jag kunde ta mig fram i vatten i 1 km i sträck!

Alla löppass inkluderade (även intervallerna) kom jag upp i 12,6 (8,0) mil löpning vilket är bästa noteringen hittills i en träningsperiod och därtill blev det 11,6 (6,3) mil på motionscykeln samt 1,0 (0,0) km simning. 18 träningspass är också ett nytt rekord för en period.

Den totala träningstiden blev nytt rekord med 10 min (vs. träningsperiod fyra). Ganska fjuttigt men till stor del förklarat med så många förkortade motionscykelpass.

Nu är jag inne i den sista hela träningsperioden inför LL där de verkliga nyckelpassen blir de två tänkta distansrundorna i terräng. Fixar jag dem enligt plan tror jag mig stå redo för loppet och därtill ha en god marathongrund att bygga vidare på. Dessutom hoppas jag få till ett antal ytterligare simpass med det enda egentliga syftet att öka vattenvanan så jag slipper skämmas ihjäl när jag ska ta hjälp med att hitta en crawlteknik efter LL.

Hoppas kunna redovisa 15+ mil löpning och 20+h träning nästa gång. Bara att kötta på nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar