tisdag 7 augusti 2012

Träningsvardag

Efter utflykten till Stockholm och testet ute på Lidingö i lördags som följdes upp med en ganska blöt och sen kväll på Söder har träningsvardagen åter gjort sig påmind och jag har faktiskt hunnit med tre pass på lika många dagar.

Söndag:

Längsta motionscykelpasset sedan jag gick igång med satsningen. 90 minuter på en motionshoj med två Lidingömil (och en barrunda från kvällen innan) i kroppen är ingen barnlek. Men jag visade karaktär på söndagskvällen och pallrade mig ner till gymmet och lyckades hålla mig klart över 31 km/h i en bit över 47 km. Med det passet satte jag punkt för en av mina hittills tuffaste träningsveckor som utöver distansrekordet på cykeln innefattat tre löppass samt backintervaller (totalt nästan fem mils löpning).

Måndag:

En tänkt betydligt lugnare vecka inleddes med Tallriks-intervaller i Pildammarna. Jag hade hoppats kunna nå min egen lilla drömgräns med alla sex femhundringarna (med två minuters paus mellan varje) under två minuter men både intervall nr 5&6 slirade tyvärr över (2:02&2:01). Ganska nära ändå och med lite piggare ben ska jag absolut kunna lyckas fixa det mycket snart. Totalttiden på intervallerna blev 707 sekunder och därmed slog jag det förra rekordet med 5 sekunder och snittade således nästan 1 sek per 500 m bättre än någon gång tidigare. Bra ändå!

Tisdag:

Jag hade satt upp ett motionscykelpass i träningsplanen men hela tiden varit inne på att stryka detta om benen kändes för tunga. Det blev en kompromiss i form av ett mycket kort pass på 20 minuter för att ändå hålla igång fastän att låren verkligen kändes som blyklumpar.

Tiden fram till halvmaran på Lördag:

Gummibenen måste få lite vila nu, det är helt uppenbart! Eftersom jag sticker iväg på konferens med jobbet ons-fre passar det dessutom rätt bra att ta det lugnt. Löparskorna får dock följa med och eventuellt blir det mycket lätt jogging över 5-7 km på torsdag morgon om låren känns lite friskare men det är absolut ingen nödvändighet - så mycket prio måste jag ju ändå ge halvmaran att jag lyssnar på kroppen dagarna innan även om det inte rör sig om årets viktigaste lopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar