söndag 4 november 2012

Sista långpasset

Ibland finns motivationen där och ibland är den som bortblåst. Jag tillbringade en stor del av söndagsförmiddagen med att läsa träningsbloggar och försöka hitta lusten till att bege mig ut på sista riktiga långpasset före maran men det var stört omöjligt att finna minsta tillstymmelse till längtan efter lätt plågeri.

Till slut bara tvingade jag mig. Skickade på en nyköpt långärmad tröja från Stadium (199 spänn på rea), ett vätskebälte och en gel. Knäppte ett foto där jag såg riktigt tjurig ut (precis som jag kände mig) och hoppades att motivationen skulle dyka upp när jag väl kommit iväg:


Jag provade nya cykelstigar och kryssade mig fram lite planlöst från City->Värnhem->Kirseberg->Segevång och tog sedan av mot Arlöv. Väl där såg jag skyltningen till Lomma och valde att testa då jag vet att den cykelbanan rekommenderas för rullskidsträning. Ganska schysst sträcka där längs med havet och väl framme i Lomma hittade jag en riktigt fin strandpromenad innan jag vände runt i en båge och siktade in mig på hemkommunen Malmö igen.


Under hemresan fick jag motvind och den malde sakta men säkert ner mig. Trots en gel och regelbundet vattenintag började jag krokna efter ca 2 mil och på slutet gled jag över 6 min/km. Med ynkliga två veckor till maran fanns det varken lust till eller intresse av att tömma mig så från Spillepengen och fram till Centralstationen var det halvkämpigt och där avslutade jag, stretchade lite och promenerade sedan försiktigt hem. Känslan var inte densamma som förra gången jag bröt ett långpass utan här var det mer än fråga om att lusten, snarare än krafterna, var helt slut. Ingen katastrof på något vis även om det nog hade varit idealiskt att bränna av en halvmil till i genrepet.

Jag var ute i knappt 2:22 och snittade kilometerna på 5:54. Inget att direkt skriva hem om men som sagt inte heller någon katastrof. Detta var sista långpasset inför maran och just det känns oavsett vilket skönt. Det värsta grovjobbet är gjort liksom och jag tycker det bör räcka.

Totalt har det blivit fem träningspass i veckan. Tiden har inte riktigt räckt till pga budgetdeadlines på jobbet och jag tvingades därför stryka pass både i onsdags och torsdags.

Mån: 47 km cykling i 1:30. Ok pass.
Tis morgon: 1 km simning på 31:31. Bland det bättre jag gjort trots mkt seg första halva.
Tis kväll: 6 km lätt slät löpning i Pildammarna för att skaka bort Yddingeloppet.
Lör: Drygt 2h teknikträning rullskidor med LUGI. När ska jag får rätt på diagonalandet?
Sön: Långpass löpning 24 km (se ovan).

De pass som genomförts har alltså varit ok. Bara att kämpa vidare och visualisera målgången i Valle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar