söndag 11 november 2012

Sköna helgrutinen

De senaste fyra helgerna har jag hittat en riktigt skön helgrutin som gett en rejäl skjuts åt träningen. Eftersom jag inte äter frukost hemma på vardagarna och det känns som overkill att köpa på sig en massa prylar där hälften ändå hela tiden får slängas pga utgånget datum är jag förvisad till uteätande, alternativt skippa frukost. Historiskt har det lätt blivit det senare alternativet men allt eftersom träningskalendern blivit tuffare har jag tvingats till äckligt skön disciplin. Numera är jag stammis på Mormors Bageri (mindre än 30m hemifrån) på lör-/söndagsmorgnarna och trycker i mig en rejäl frukostbuffé som jag vet att magen tåler innan jag ger mig ut på mina pass.

Ungefär så här brukar min helgtallrik se ut:


Två stora frallor, fil med müsli, ett ägg, äpplejuice och en kopp kaffe. Kanske inte det ideala upplägget rent innehållsmässigt men det funkar fint som en bas för mina pass och jag tycker dessutom det är förbannat gott.

Med denna frukost som bas har det denna helg blivit totalt fyra träningspass och jag har väl sällan känt mig så nöjd med min helgträning som den här gången.

Lör fm: Rullskidor med LUGI Skidklubb. Knappt 11 km. Jag avancerade upp i mellangruppen vilket innebar lite mindre stillastående och något längre åksträcka. Det blev något mer kuperat på den nya rutten vilket var jättekul och framförallt fick jag en ny coachröst som gav en massa bra tekniktips och bl a tyckte att jag kickade alldeles för mkt i bakåtsparkarna samt att jag hade en position med alldeles för låg höft. Det finns mkt att korrigera...

Lör em: Simning på egen hand. Äntligen tidsutrymme till att öka på simsträckan. Jag simmade 1,5 km på en halvstökig 25m-bana och tyckte det gick klart ok. Var lite orolig för att krafterna skulle ta slut men det var aldrig någon fara. Överraskande fort gick det också - klockade mig på 45:53. Det innebär att kilometern skulle ha gått på 30:35 vilket är rekordfart!

Sön fm: Simning. Kopia på gårdagens simpass men mindre trafik på min bana den här gången. Lugnt och behagligt prickade jag av ytterligare 1,5 km på strax över 46 min. Återigen därmed under mitt gamla km-rekord och känslan var att jag lätt kunde fortsatt en bra bit till. Totalt alltså en hel Vansbrosimning under helgen med massor av mersmak. Det är dags nu att ta professionell simhjälp för äntligen känns det som att jag har ett acceptabelt bröstsim att falla tillbaka på så att en instruktör inte skall behöva ge sig på livräddning iaf, ha ha!

Sön em: Löpning. Direkt hem och bytte om och tog sedan bilen ut till Bokskogen. Gamla kära bekanta Bokismilen fick ett återbesök i alldeles ypperligt höstlöparväder. Jag öppnade medvetet ganska försiktigt första 2 km. Tyckte därefter att det kändes så pass bra att jag vågade släppa på lite mer utan att köra hårt. Pulsen nådde inte upp till 170 förrän i långa backen på nästa sista kilometern och ändå nådde jag målet strax under 53 min. Helt sjuk känsla efteråt, jag var för f*n helt oberörd och stegade direkt bort till bilen och körde hem med rekordlåg återhämtningspuls! Snittpuls 159 och maxpuls 170. Km-snitt ca 5:20 på den ganska tuffa slingan. Visst, jag gav inte järnet på något vis men när jag ögnade igenom gamla noteringar var det min sjunde snabbaste tid i år på rundan och gudarna skall veta att jag sprungit denna slinga många ggr i år men aldrig upplevt en liknande känsla. Trots att jag simmat rekordlångt precis innan och trots att jag för första gången under träningssatsningen avverkat åtta träningspass mån-sön. Formbesked - hell yeah....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar