onsdag 28 november 2012

Summering andra Vasaloppsperioden

Det blev fyra träningsveckor som i mångt och mycket kretsade kring min maradebut i Spanien. På plats där nere kändes vinter och snö väldigt avlägset men parallellt med allt annat tränande har jag även så sakteliga taktat upp rullskidåkandet och det är en träningsform som jag verkligen gillar.

Alla siffror med föregående träningsperiod inom parantes som en jämförelse:

Rullskidor Distans 3 (3) st
Rullskidor Teknik 3 (4) st
Löpning Terräng 1 (2) st
Löpning Vanlig 6 (3) st
Motionscykel 3 (2) st
Simning 7 (7) st
Totalt antal pass: 23 (21) st
Total träningstid: 28 h och 18 min (22 h och 27 min).


Första Vasaloppsperioden innebar rekord både i antal pass och i tid och i den här perioden piskade jag båda de noteringarna klart trots fem dagars total vila inför och efter maran (3+2).

Sex pass rullskidor var ett mindre än föregående period men den avverkade distansen ökade från 5,3 till 7,4 mil. Det längsta passet var på 18 km och jag såg även mina snittider/km på distanspassen gå neråt i perioden. Det går (rullar) helt klart framåt i Vasaloppsförberedelserna.

När det gäller löpningen har jag dragits med vissa motivationsproblem sedan LL. Maran i Valencia var dock en oerhörd kick trots att jag inte vart helnöjd med tiden. Jag ökade på med två pass i perioden och gick från 78 till 102 löpta km med kraftig draghjälp av marans 42 km. Under vintermånadernas träningsperioder skulle jag vilja öka den dosen med ytterligare ca 50% - vilja och ambition är dock en helt annan sak än utfall så vi får se hur det blir med den saken.

Det kan också rapporteras om framsteg ifrån simningen, även om utvecklingskurvan långt ifrån är brant. Lika många pass som i föregående period men två mer km avverkade, från sju till nio. Mest positivt var såklart testet att simma 2 km i sträck. Det var en helt omänsklig distans för mig för bara någon månad sedan då jag aldrig i mitt liv simmat mer än 200m. Sen var det ju det här med crawl...nåja, en sak i taget då!

Därtill är jag nu på allvar tillbaka med (motions-)cyklingen. 11,6 mil fördelade på tre pass jämfört med 6,8 mil på två pass perioden dessförinnan.

Sen måste ju träningsdosen kommenteras. För första gången sedan starten i mars snittar jag nu mer än en timmes konditionsträning per dag. Det låter kanske inte så oerhört men man måste ha i åtanke att för varje vilodag är det en timmes extra konditionsträning som skall tryckas in i schemat för att man ska hålla ett sådant snitt.

Träningsperiod två innebar således massor med rekord och en distinkt volymökning av träningsdosen. Sneglar jag mot träningsplanen för period tre är det dock en fis i rymden för det är nu jag taktar upp på allvar och eftersom perioden redan har börjat för ett par dagar sedan och jag än så länge grisar på enligt plan törs jag utlova massor med saftiga rekord även nästa träningsperiod. 23 pass (på 28 dagar) från period två kommer upplevas som fånigt lite och 30h-vallen kommer spräckas med råge, hoppas jag...

4 kommentarer:

  1. Gött jobbat!
    Nu blir det åka av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jäklar! Får nog bege mig ut på rullorna ikväll eftersom simhallen hade stängt pga en "ladies night"(!).

      Radera
  2. Stabilt Rille! Fortsätt så men slit inte ut dig.
    Det skall man visst inte få glömma, kontraktet vi med flera skrev under i ögonblick av gott självförtroende och med bara möjligheter för ögonen :). Blir inget Vasalopp för mig denna vintern heller, skall dock till Sälen en vecka i mitten på mars och då följer längdskidorna med.
    Ett tips jag kan ge är att inte underskatta hur tekniskt svårt det är att få fäste snön.
    Första passet jag gjorde på snö en vecka innan Öppet spår lade jag mig på mage när jag fick bakhalt vid första frånskjutet, fick sen kravla åt sidan för att inte vara i vägen för några motionärer som väntade på att komma iväg...
    Några dagars träning på snö innan Vasaloppet för att slipa på tekniken är inte fel, tror iofs inte att Vasan blir något problem för dig. Håll dig bara frisk och på med det tjocka pannbenet! Good luck! /Erik Larsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött att höra! Jag har bokat in en långweekend i Sälen för att säkra att det blir lite snöträning också innan Vasan. Blir nog många dråpliga incidenter likt din där....

      Jag ska iaf äntligen fullfölja min kontraktsplikt och det känns bra - på en mobil jag sedan länge tappat bort fanns det numera försvunna kontraktet även på bild.

      Radera