onsdag 2 januari 2013

Bokslut träningsåret 2012

Jag skulle kunna överdriva lite och kalla 2012 för ett långt utdraget förspel inför det mäktiga året 2013 då det är tänkt att de verkligt stora pusselbitarna skall falla på plats. Riktigt schysst mot insatserna under året som gått är det naturligtvis inte med tanke på att jag passerat milstolpar som min första mara, Lidingöloppet (LL), lärt mig åka rull- och längdskidor, skaffat rejäl vattenvana och verkligen stundtals plöjt ner hela min själ i denna förberedelsefas men samtidigt kommer man inte ifrån att det är under 2013 som det verkligen skall explodera; Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbro HIM och Vansbrosimningen samt sist men inte minst...Ironman Kalmar.

Utan förberedelserna under 2012 hade jag inte kunnat sätta ett genomförande av dessa (och därtill ytterligare ett stort koppel av lopp) 2013 som ett mål. Nu osar det iaf viss realism om tankegångarna - jag är en bit på vägen.

Satsningen mot en Svensk Klassiker inleddes i mars 2012. I juni stegrades ambitionsnivån markant när jag även lade till en Ironman i målbilden. Totalt kom jag att hinna med att plöja ner 205 träningstimmar under dessa tio månader varav 100 inföll under årets sista kvartal.


Det är väl just den där stegringen under sista kvartalet som jag är riktigt nöjd med, att jag liksom bara orkade öka och öka och öka... I december lade jag mer än en arbetsvecka på förberedande konditionsträning jämfört med i mars då jag lade en arbetsdag. Viss skillnad som nog inte hade varit möjlig utan en försiktig upptrappning samt lite ledighet under sommaren och efter LL.

Jag återkommer dock hela tiden till det allra sista kvartalet och den betydelse som jag tror stegringen kommer att få. Det finns en ypperlig sammanslutning på träningscommunityn Funbeat kallad Ironmanblåbär 2013 som förutom utbytande av tips och pepp medlemmarna emellan även består av en statistikdel. Där kan man mäta och jämföra sig mot andra triathleter som siktar mot sin första Ironman. Gruppen har i dagsläget drygt 90 medlemmar varav 2/3 redovisar sin träningskalender för resten av gänget. Det finns således en väldigt bra jämförelseindikator för att skaffa ett grepp om hur man ligger till volymmässigt och självklart är det undertecknad som postar statistiken i gruppen en gång i veckan. Oerhört peppande! Vem vill slöa/säcka ihop och sjunka på en topplista liksom?

Den viktigaste listan där är de senaste 30 dagarnas träning per medlem i gruppen. Den listan var fram till årets sista kvartal inte en särskilt lovande läsning för min del men jag har rusat som en raket på topplistan i takt med att vintermånaderna gnagt sig in i vår värld. Från det absoluta bottenskiktet runt plats 50 i inledningen av oktober till en hedrande all time high på sjätteplats på 2012:s sista lista som utkom den 30:e dec (listorna postas varje söndagskväll).


Hur skall man värdera detta? Gruppen är ett tillräckligt stort tvärsnitt av blivande svenska förstagångs-Ironmen för att vara representativ. Befinner man sig på den övre halvan bör man vara hyggligt bra med i förberedelserna och tar man en plats i den övre kvartilen skall det åtminstone inte kunna skyllas på för klen träningsvolym om projektet inte kan tas i hamn. Sen har vi självklart hela diskussionen med kvalitet kontra kvantitet samt vilka motionsformer som respektive deltagare loggar i sin träningsdagbok. Skit samma säger jag! Det här är en måttståck jag kan ta på och ur aspekten mängdträning är jag verkligen med på banan om jag orkar ligga i hela vägen och kanske tom mäktar hålla en topp 10 placering hela vägen fram till Kalmar.

Ytterligare lite rådata från mina 10 månader när vi ändå är i farten:

Löpning

111 mil. Det motsvaras av sträckan från Trelleborg till Örnsköldsvik. 46 mil av dessa har löpts i fantastiska Bokskogen på kommungränsen mellan Malmö och Svedala, fyra mil plockade jag i Spanien, tolv mil i Pildammsparken och fem mil på Lidingö. Lägg därtill sex urtrista mil på löpband, diverse backintervaller i Helsingborg samt lopp i Karlskrona, Köpenhamn och Veberöd. En salig blandning i sammanlagt 110 timmar vilket ger en snittid strax under 6 min (gå&stå-vila under intervallpassen drar upp snittiden).

Motionscykel

129 mil. Det motsvarar fyra hela varv på Vätternrundan och sedan skulle man hinna nästan hela vägen ner till Jönköping från Motala på det femte varvet också. Exakt 40 timmar eller en hel arbetsvecka om man så vill. På en sunkig motionshoj på ett gym, mest som en bisyssla för att inte vara helt oförberedd när cykelträningen drar igång på allvar i vår. Hoppas det gör någon nytta...

Simning

Höstens/vinterns vattenvänjning har resulterat i 36 km. Från Trelleborg till Malmö, ganska så exakt. Enbart bröstsim. I 20 timmar. Grenen där jag lever farligast och där crawlstarten av diverse anledningar hela tiden tycks skjutas på framtiden - mer om det i en senare post.

Rullskidor

24 mil, alla avverkade efter LL. Det motsvaras av sträckan Trelleborg-Karlskrona. I 29 timmar har jag hållit på men många av de inledande teknikpassen med LUGI Skidklubb innebar en hel del instruktionstid stillastående.

Längdskidor

6 mil fördelade på tre pass. 2/3 av ett Vasalopp. På exakt 6 timmar.

Visst är det ändå inte så illa pinkat för en fd småsunkig soffpotatis som för ett år sedan ännu inte hade kommit på tanken att ens ta upp seriös löpträning där jag låg utsträckt på min soffdivan under en hög med ostbågssmulor med ett glas rosé i handen? 193 träningspass senare (mars-december) är jag i mitt livs fysiska form och involverad i det ena projektet knäppare än det andra. Precis som det ska vara om en rastlös själ som jag skall må bra.

När jag går igenom bloggposten ovan börjar jag faktiskt tro att jag är på helt rätt spår även om tvivlet självklart ibland sprider sig och jag förbannar mig själv över att jag inte kan vara lite mer normal och sikta på en halvmara ett år framåt i tiden eller något annat lite mer mänskligt. Ironman liksom, 2012 års knäppaste idé och samtidigt ett av mitt livs bästa beslut under ett år som inte liknade något jag tidigare upplevt ur många aspekter. Men jag kör så det ryker och det känns bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar