fredag 18 januari 2013

Inför Intersportloppet

Men hur trevligt är det inte att vara på träningsläger?


Imorgon är det dags för mitt första långlopp på skidor och här följer statusen inför loppet med avseende på träningen i Sälen, utrustningsdetaljerna, lite info om loppet och mitt tänkta taktiska upplägg.

Träningen i Sälen

Eftersom det är dags för långlopp har vi inte vågat köra på så hårt men tre pass har det iaf hunnit bli.

På torsdagseftermiddagen körde vi gul+grön slinga i Gubbmyren över totalt 11,7 km. David är lite långsammare än mig men jag valde att köra tillsammans med honom och istället fokusera en del på tekniken, framförallt uppför. Otroligt att jag inte kände mig mer sliten efteråt ändå; på kvällen när det blev läggdags hade jag varit vaken i drygt 40h och under den tiden avslutat ett rapportpaket till ett årsbokslut på jobbet, bilat Marlmö-Helsingborg t/r, kört Malmö-Sälen på 10,5h mitt i natten och sedan avverkat över en mil på skidor...

Under fredagsförmiddagen körde jag röd+grön slinga över 12,6 km. Första halvan av röda slingan gick väldigt mycket uppför och jag trodde det skulle bli en väldigt behaglig återfärd. Istället belönades man med en ganska brant och kurvig nedförsbacke där jag vurpade två gånger och nästan fällde en tysk pensionär (jag visste inte hon var tyska och ropade "håll höger" när jag susade nerför och istället vinglade hon ut med staven i mitt vänsterspår). Fick förklara mig lite för hennes man efteråt... :)

Vi tog en kortare pannlampsrunda nu på fredagskvällen också där jag åkte grön slinga över 6,7 km. Så jäkla häftigt! Galet kalla -19 grader, det frasade högt i snön när man körde och i övrigt hörde man bara sin egen andhämtning i mörkret. En mycket speciell känsla att vara ett med den mörka skogen. Osannolikt mkt snorhäng på detta pass!

Utrustningen

Inför resan shoppade jag på mig en ny mössa från Everest och därtill ett par nya, något tjockare, skidhandskar ifrån Lillsport eftersom det var så kallt i väderprognoserna - ett mkt klokt beslut.


Resans miss var att glömma mina skidtights i Malmö. Lyckligtvis hade jag med mig brorsans tretton storlekar för stora termobrallor (ifall jag skulle åka utför) och kunde köra de första passen i dessa fästa med ett jeansbälte! Men jag vill inte åka långlopp i termobrallor och shoppade idag på mig ett nytt par skidtights från Bjørn Dæhlie - ganska proffsiga och lite varmare än mitt andra par.


Ännu en viktig utrustningsdetalj är att jag lämnade in skidorna för vallning på Dalskidan i torsdags. Tack vare detta har jag ett helt annat fäste än när jag tidigare åkt.

I övrigt kör jag imorgon med den utrustning jag shoppade här.

Om loppet

Intersportloppet går 44 km i klassisk stil med masstart. Till större delen är sträckningen andra halvan av Vasaloppet och vätskestationerna hålls i Vasslan, Oxberg, Hökberg och Eldris. Målgången sker i Mora.

Temperaturen imorgon kommer vara fortsatt låg och hålla sig mellan -15 till -20 grader. Tough shit!

Delar av den svenska långloppseliten kommer att åka, bl a Jimmie Johnsson (vann förra året), Fredrik Byström och Rickard Tynell. Totalt 953 pers är förhandsanmälda så en liten folkfest skall det väl ändå bli?

Strategi/taktiskt upplägg/målsättning

Detta är ett träningslopp för min del med syftet att testa min utrustning, testa delar av av Vasaloppsspåret samt säkra en vana av att åka långt.

Jag har inte toppat på något vis utan kommer åka med träningsvärk och viss smärta i mitt högerknä. De långsammaste förra året kom in på cirka fem timmar och det skall jag absolut slå. Mer realistiskt är en tid runt fyra timmar skulle jag tro? Men jag har ingen aning egentligen.

Skall försöka att inte öppna för hårt och dricka minst två muggar vätska på varje depåstopp.

Avslutar med lite bilder ifrån träningslägret:

Olympic reuonion med Lengan i våra googles från Vancouver.
Idealisk kostuppladdning på Donken?

After Ski kanske inte heller är idealiskt inför långlopp?
Så jäkla kallt, här -18...
Det tycks finnas en LIVE-timing funktion för den som vill följa hur det går:

Starttid: 11:00
Startnummer: 1140
Härifrån: http://intersportloppet.ifkmorask.se/?page_id=695

2 kommentarer:

  1. Ser ju galet kul ut!
    Jag blir otroligt sugen på att börja åka skidor nu.
    Lycka till idag och kör blixtsnabbt så du inte kan regga så mycket träningstid. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jörgen! Jag lydde ditt råd och det gick väldigt mycket snabbare än jag vågat drömma om. Längdskidor är riktigt kul - iaf just nu! :)

      Radera