torsdag 17 januari 2013

På plats i Sälen

En nattlig utflykt på 10,5 h som inleddes 22:30 och avslutades 09:00 i ett vintermörkt, halt och snöigt Sverige på egen hand tillhör de där livssekvenserna som nästan bara jag försätter mig i (entusiasm och positivt tankesätt är kanske inte alltid av godo?)

Jag började känna mig stressad över det spontana infallet att sticka iväg  norrut sent på onsdagskvällen (var inte trött nog att somna) redan i halländska Varberg och slängde ut en halvdesperat önskan på Facebook om att nattugglorna därute skulle ringa och hålla mig vaken. Trevligt nog hörsammades detta av Jörgen och vi fick en stunds tränings- och Wien-diskussion under en annars seg period när jag "satt fast" bakom dubbla plogbilar som körde i 40 km/h mellan Göteborg och Trollhättan.

Ett par sträckor, framförallt Torsby-Malung, var riktigt dryga i bilen men nu är skiten gjord! Istället för ultratidig uppstigning och förmiddagsstress i bilen har jag nu några timmar att slå ihjäl innan David anländer med bussen (Lengan kommer senare) ungefär samtidigt som vi får tilgång till stugan.

Främsta höjdpunkten på resan var givetvis att passera Vasaloppets startplats vid Berga By. Man hör direkt Plex Petterssons spökröst säga "Gomorron Gomorron" följt av några högtidliga fraser och det är ännu inte riktigt fattbart för mig att jag skall vara en del av det jättejippo som Vasaloppsveckan innebär. Nu var allt bara helt öde - vilken kontrast mot alla färgglada folkmyllrande TV-minnen!

Lyckades nosa upp ett frukostbufféställe i Sälen för att lägga grunden inför eftermiddagens pass. Funderar på att dessutom jaga rätt på en vallare som kan fixa min skidor under väntetiden. Säkert inga bekymmer dag- eller kvällstid men kanske är Sälenborna lite morgontrötta av sig?

Snacka om att den här grabben kommer stupa i säng ikväll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar