lördag 26 januari 2013

Summering fjärde Vasaloppsperioden

Min fjärde (och näst sista) träningsperiod inför Vasaloppet avslutades för en knapp vecka sedan men jag har inte hunnit med att summera den förrän nu.


Inte helt oväntat tappade jag lite momentum i perioden när december gled in i januari och det blev stressigt på jobbet pga årsbokslutet och tjänsteresor. Planen var att inte öka mängden pass jämfört med fg period utan kanske t om minska men däremot öka längden på passen. Det blev definitivt en minskad mängd pass men det blev också längre pass så på så vis får jag väl kanske vara nöjd.

Alla siffror med föregående träningsperiod inom parantes som en jämförelse:

Rullskidor Distans 4 (5) st
Längdskidor Distans 6 (2) st
Löpning Terräng 0 (2) st
Löpning Vanlig 7 (9) st
Motionscykel  2 (4) st
Cykel Intervaller 3 (3) st
Simning 3 (6) st
Totalt antal pass: 25 (31) st
Total träningstid: 33 h och 49 min (37 h och 41 min).


Både sett till antalet pass och till träningsmängden var det min näst tuffaste träningsperiod hittills vilket är lätt att glömma då man hela tiden jämför sig med det man har mest färskt i minnet.

Det blev drygt 7 mil på rullskidorna och jag avancerade upp i distansgruppen i skidklubben. Totalt har jag nu 28,6 mil rullskidor i kroppen.

Trots avsaknaden av snö i Skåne under perioden fick jag till sex fina pass längdskidor tack vare training camps i Lövhult och Sälen. Över 10 värdefulla mil i spåren i perioden att lägga till mina två tidigare Bulltofta-pass och jag har nu inför sista träningsperioden 13,4 skidmil i kroppen.

Löpningen upprätthölls hyggligt. Dock fick jag ofta flytta in inomhus pga kylan och den begränsade tiden. 8,8 mil är dock klart mindre än 13,2 mil föregående period. Drygt 2 mil i veckan är för lite! Så fort det där stora skidloppet är över skall dosen ökas väsentligt är det tänkt.

Ständiga sorgebarnet simningen nådde en relativ bottennotering på tre pass. Det fåtal pass jag gjorde var dock hyggligt långa och jag plaskade ihop 6 km tantsim. En lösning är nu på ingång - dubbla crawlkurser!

Inför perioden hade jag en tanke om att kanske kunna komma upp i 40h men jag fick nöja mig med knappa 34h. En ok period - inte mer.

Däremot hittar jag stora framsteg i flera av grenarna, inte minst i längdskidåkningen, som ju är viktigast kortsiktigt, där Intersportloppet var en helt fantastisk upplevelse som gick långt över förväntan. I löpningen gjorde jag fiasko på halvmaran i Danmark på nyårsafton och tvingades bryta men mina tester på löpbandet visar att jag faktiskt gör framsteg.

Svårt att tro något om sista träningsperioden inför Vasaloppet. Allt beror på snötillgången och vilka lopp jag ställer upp i - det får liksom sätta agendan. Jag har inlett träningsperioden försiktigt eftersom jag inte vill slita för mycket på kroppen då ett långlopp på skidor åter stundar nu i helgen och mest realistiskt är väl att jag hamnar på strax över 30h igen.

Redan ikväll kommer ett inlägg inför morgondagens stora utmaning - Stråkenloppet 43 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar