tisdag 22 januari 2013

Mys i Mullsjö till helgen!

Det här fanns inte på min världskarta för ett par dagar sedan men här är det sällan långt ifrån tanke till handling. På söndag ställer jag upp i klassiska Stråkenloppet i Mullsjö - ett skidlopp som går i klassisk stil över 43 km.

Linslusen/fotografen David syns i denna Sälenbilds övre vänsterhörn
Loppet, med anor från 40-talet, återuppstod i modern tappning 2002 och är idag ett av Sveriges större skidlopp i gruppen som ligger efter suveränen Vasaloppsveckan och den givna tvåan Engelbrektsloppet.

Har inte 100% grepp om var Mullsjö ligger men vill minnas att det är någonstans nordväst om Jönköping.

Varför i hela världen? Befogad fråga...

1) Deltagandet i Intersportloppet gav extrem mersmak - efter hemkomsten från Sälen har jag googlat järnet på obskyra västgötska och småländska skidlopp varje ledig minut, känns det som.

2) När jag sneglat på de lite längre väderprognoserna ser det ut att bli töväder i södra Sverige i början av nästa vecka och därmed finns det en risk för att Husqvarna Ski Marathon som jag haft ett preliminärt sikte mot töar bort. Så jag tar det säkra före det osäkra och får ett långlopp till innanför västen inför Vasaloppet.

3) Istället för att lockas ut med finskidorna i usla spår i Malmötrakten får jag ett ordentligt långpass på fin natursnö och därtill träning på spårbyten, uppförs- & utförslöpor.

Skidlopp igen till helgen alltså - YES!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar