lördag 10 mars 2012

En vansinnig idé tar form

Någon vecka efter att 2012 ersatt 2011 satte en insikt klorna i mitt medvetande. Nästan hela min hälsosatsning två år tidigare hade ätits upp av det ljuva livet som nybliven sambo med fantastisk mat, storslagna viner och skönt soffmys.

Det var ofrånkomligen dags för en ny hälsosatsning och baserat på lärdomarna ifrån satsningen två år tidigare satte jag upp ett riktigt tufft mål: -10,0 kg på 8 veckor!

För att sätta extra press på mig själv placerades ett scoreboard på arbetsplatsen med daglig invägning samt redovisning av genomförda motionsaktiviteteter den senaste veckan. Så här såg det ut på tavlan med ungefär 1,5 veckor kvar till slutinvägningen:


I takt med att jag lufsade runt i vintermörkret på evighetslånga promenader samt svettades på en motionscykel nere på gymmet rasade kilona av mig och med en mäktig spurt nådde jag förbi målet och landade vid invägningen, exakt åtta veckor efter att satsningen inleddes, på -10,7 kg. En stark presation får man väl ändå säga?

Dagen efter den sista invägningen tryckte jag i mig lite extra belöning i form av marängsviss framför Vasaloppet då insikten slog mig. Jag har lovat mig själv att en gång ta mig igenom det där loppet! Varför inte nu? Samma dag hade jag dessutom läst igenom en gammal jobbkollegas redogörelse för hur hon förberett sig inför Öppet Spår och någon dag tidigare verkligen kämpat sig igenom ett helt Vasalopp som ett första steg mot en fullbordad Svensk Klassiker. Kan hon så kan jag! Ett nytt vansinnesprojekt (eller en verklig livsutmaning) började ta sin form...

Jag har gett mig själv knappt 1,5 år att fixa det här. Första tävlingen blir Lidingöloppet i slutet av september och sen fixar jag Vasaloppet, Vätternrundan och Vansbrosimmet 2013.

Det här är ingen nådig utmaning för mig. Jag sprang halvmaran Broloppet för ca 10 år sedan och kom visserligen i mål men fick då omhändertas i målfållan av Röda Korset pga vätskebrist. Nu ska jag springa ca 50% längre (30 km). I terräng dessutom! Därtill skall jag åka 9 mil längdskidor och min erfarenhet på området sträcker sig till ca 1,5 km med flera pauser i Kanada under OS i Vancouver. Dessutom ska jag cykla 30 mil, jag som inte ens äger en cykel och aldrig någonsin testat en riktig tävlingscykel. Och sist men inte minst var det ju den här simningen. Här kan det som sidoinformation nämnas att jag som liten behövde genomgå tre simskolor för att lära mig simma och att jag idag uppskattningsvis klarar ca 70 m bröstsim med alldeles usel och oerhört energikrävande teknik. 3 km i våtdräkt ute i fritt vatten känns nästan omöjligt...

Följer du denna blogg sitter du på första parkett och avnjuter spektaklet i fullständig trygghet bakom skärmen. Mycket nöje utlovas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar