lördag 10 mars 2012

Förberedelsedetaljerna

Självklart har jag gått all in direkt i projektet och fokuserat på de enkla men inte helt obetydliga detaljerna.

Träningsplanen

Varje steg som skall tas under de tre första månaderna är kartlagda med precision i ett Excelark. Här lämnas då verkligen ingenting åt slumpen! Planen är att sätta kroppen i form för det första kraftprovet, dvs Lidingöloppet, och sedan dra nytta av den uppbyggda grundkondisen när det är dags för de mer tekniskt krävande loppen.

Det finns massor med träningsplaner upplagda ute på nätet och det är ifrån dem jag hämtat mycket av inspirationen till det egna verket. För att inte slita för mycket på kroppen har jag dock kompletterat upp med en hel del motionscykling under de första månaderna. Alla tyckare verkar vara överens om att en Lidingöuppladdning kräver back- och intervallträning så det tycks dumt att låta bli även om det kommer bli ohyggligt svårt att motivera sig själv till att rusa upp och ner för en backe omochomigen.

Om någon månad får det bli en utvärdering av hur väl programmet fallit ut och sedan bygger jag det färdigt hela vägen fram till sista helgen i september

Löparpjux

Mina gamla var ifrån mitten av 90-talet. Att ge sig ikast med den här träningsplanen med de gamla slitna pjuxen vore likvärdigt med att lägga en beställning på en förslitningsskada ca två veckor in i programmet.

Jag släpade mig iväg till Brandworld och kom hem med ett par Saucony som kändes klockrena på. Luftiga och lämpliga för mina Finlandsfärjebreda fötter. Här är paret som skall pusha mig till mirakel:


Sällskapet

Har också jobbat en del på att värva medidioter till galenskaperna. Ingen har signat på för en komplett Svensk Klassiker samtidigt som undertecknad men jag har iaf lyckats få med två polare till Lidingöloppet, en till Vasaloppet och en till Vätternrundan. Kul!

Dessutom har sambon tagit sig an Lidingöloppets tjejmil vilket kommer leda till härligt sällskap ut i skogen när det är dags för löprundor.

Med en träningsplan, nya pjux och sällskap på vägen mot målet känns det som att satsningen fått en riktig pangstart. Sen var det ju det här med att träna också, teorin är f*n så mkt behagligare än verkligheten och det är just precis vad nästa inlägg kommer att handla om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar