torsdag 19 april 2012

13 km terräng

Det här var ett kraftprov! Inget snack om den saken! Riktigt tömd på kraft när jag nådde mållinjen vilket absolut inte var planen. Tanken var att jag skulle gå ut i 5:30-fart över första halvmilen, växla över till 5:40-fart andra halvmilen och sedan ta de sista kilometerna i 5:45 fart. Optimisten i mig var tillbaka och jag trodde att detta skulle fixas med hyggliga krafter kvar med tanke på att jag gjorde terrängmilen i 5:27-fart senast. Efter det hade jag dessutom slagit till med en riktigt fin backträning som tydde på fortsatt utveckling i kroppen.

Jag var taggad till tusen vid starten men det dröjde inte många minuter i spåret innan jag började leta ursäkter till varför rätt känsla inte ville infinna sig. Ett axplock:

1) Usla kostförberedelser. En Risifrutti och en take away baguette på hela dagen är absolut inte tillräckligt inför ett långpass på kvällen. Energinivån var alldeles för låg.

2) Det tuffa backpasset två dagar tidigare satt fortfarande kvar i kroppen.

3) Pulsklockan lurade mig första kilometern. Den signalerade superlåg hastighet vilket förvånade mig och jag ökade upp farten alldeles för mkt. Det visade sig ganska snart att den reggade helt fel sträcka första kilometern som inte färdigsignalerades förrän långt efter kilometerstolpen. Inte konstigt att fartindikationen blev fel när det saknades en massa meter.

Följden blev att jag hade det riktigt kämpigt redan på andra kilometern och med facit i hand borde jag slagit av på takten tidigare. Igen!!! Nu stod jag ut i 4 km innan jag accepterade det faktum att det inte var min dag.

Två gånger kom jag in i lite löparflow, på den 6:e och 9: kilometern men däremellan var det mest en hård kamp och alldeles för ofta gick jag in i backarna med en puls över 170 vilket jag sedan tidigare lärt mig är helt förödande med nuvarande fysiska status.

Med allt detta i minne måste jag ändå vara nöjd. Gick aldrig helt in i väggen och faktiskt höll jag ett tempo som var klart bättre än för drygt tre veckor sedan när jag experimenterade med jämn fart på milen.

1:14:53 på 13 km terräng ger 5:46/km. Ny årslängsta distans. En massa lärdomar. Men ack så jobbigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar