onsdag 4 april 2012

Musik i löparspåret

Signaturen Vasaloppan har hört av sig med ett låtförslag till löparspåret. Hennes förslag är Black Jacks gamla kultslagdänga Inget stoppar oss nu (Inatt Inatt). Förslaget härstammar ifrån en gammal incident med allsång i vår gamla bilpool och efter att ha lyssnat av två takter kunde jag konstatera att låten passar rytmen i min löpstil rätt illa. Eller nåt.

Men det är verkligen härligt vad det senaste dryga decenniets teknikutveckling möjliggjort. När jag skulle ut och jogga i gymnasieåldern var musik på rundan i princip otänkbart, en Walkman med kassettband som hängde i shortsen liksom...

Hårdrock, hård dansmusik eller vissa klassiska mästerverk tycker jag passar bäst - rätt låt vid rätt tillfälle kan alltid locka fram lite extra krafter och man undrar ju verkligen hur man kunde överleva löppassen förr i tiden utan inspirerande ljud i öronen. Kör man samma musikslinga på samma löprunda ett par ggr behövs inte ens pulsklockan, det räcker med att veta vid vilken plats en låt började förra gången för att ha koll på om man presterar bättre eller sämre.

Imorgon blir det Kinesiska Muren. Huruvida det blir med eller utan musik i öronen vet jag inte men jag vet bestämt att jag tänker ta med rätt par skor den här gången! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar