måndag 2 april 2012

Tävlingsdebuten schemalagd

Förbättringen på terrängmilen i helgen gav det besked jag behövde för att våga anmäla mig till ett lopp jag redan hade skissat in i tävlingsschemat. Anmälningsavgiften på blygsamma 100 sek är inbetald och nu ser jag fram emot tävlingsdebuten som kommer ske i ett terränglopp över 10km utanför Karlskrona i slutet av maj.

Varför ett lopp i Blekinge? Ja, det är en berättigad fråga! Gör jag bort mig riskerar jag iaf inte att någon jag känner behöver stå i åskådarleden och skämmas...

Skämt åsido så är detta ett lopp i en tävlingsserie kallad Lidingöloppet on Tour. Finessen med detta terränglopp är att man med hjälp av sin tid därifrån (förhoppningsvis) kan seeda upp sig till ett bättre startled i Lidingöloppet och därmed slippa starta med värsta pöbeln som tjurrusar första kilometerna och sedan blockerar vägen på de smala skogsstigarna.

Det finns ett sådant Tour-lopp i Lund också som jag egentligen hellre hade sprungit men jag har tyvärr förhinder det datumet. Dessutom ligger loppet perfekt i min kalender ca två månader framåt och det blir ett lagom mål att satsa mot under vårkanten.

Vadan ångesten innan jag vågade anmäla mig då? Jo, också det är en berättigad fråga! När man tittar i resultatlistan ifrån förra året konstaterar man mycket snabbt att:

1) Det är ett VÄLDIGT litet lopp med 30 startande i herrklassen förra året (som var loppremiär).

2) Med min tid ifrån i helgen hade jag kommit allra sist i herrklassen förra året. Men nu är jag iaf 3 minuter närmare den som kom sist förra året...

3) De flesta deltagarna tycks vara lokala klubblöpare. Kan alltså komma att kännas lite halvpinsamt att dyka upp som en udda fågel och representera den mycket okända löparföreningen JOHB.

Tärningen är iaf kastad nu. Mer info om detta lopp som arrangeras av välkända orienteringsklubben OK Orion finns (om nu någon mot förmodan skulle vara intresserad) här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar