torsdag 26 april 2012

Träning inför helgens utmaning

Tre pass på tre dagar för första gången i träningsprogrammet. Tisdagens intervaller gnetade jag mig ju igenom utan att glänsa. Solid performance skulle man kanske kunna kalla det.

På onsdagskvällen blev det ett återbesök på gymmet. Utfallet tangerade i princip insatsen förrförra veckan då jag ju tom fick beröm av en biff. Hade jag bara börjat spurta 10-20 sek tidigare hade jag klått den noteringen - nu hade jag så mycket krafter kvar de sista 10 sekunderna att den varvfrekvensen jag ville (och kunde) hålla inte var tekniskt hanterbar för mig på cykeln. Mycket nöjd med denna sista 50 minuters cykelinsats (from nästa vecka är det en ny träningsperiod och jag går då upp på 60 minuters cykling i veckan).

Idag kom bottennappet. Inte så oväntat kanske. Kroppen chockades ju med tre pass på raken med hög intensitet och den gillade det verkligen inte. Eller också är jag inte 100% frisk.

Punkten på agendan idag var Bokismilen. Min plan var att gå ut i ungefär samma tempo som när jag slog årsbästa och sedan låta kroppen bestämma tempot beroende på formkänsla. Det lustiga var att det kändes riktigt bra de två första kilometerna och tiderna var helt enligt plan. Första frågetecknet uppstod när jag rutinmässigt sneglade på pulsklockan och noterade en alldeles för hög puls under den tredje kilometern. Omedelbart släppte jag något på tempot men tydligen inte tillräckligt. Under fjärde kilometern kroknade jag plötsligt kraftigt och sedan var löpningen en pina hela vägen in i mål.

Tyvärr strulade pulsbandet när jag satte mitt årsbästa men det näst bästa loppet har korrekta noteringar och är relevant att jämföra med. Trots att jag den gången sprang två och en halv minut snabbare på samma runda än ikväll noterade jag mycket lägre pulsvärden då jämfört med ikväll då medelpulsen låg på 165 och max på 173 vilket skall ställas mot kvällens 167/177. Lätt överträning eller förkylning på ingång? Enda förklaringarna som känns rimliga.

Precis det besked jag INTE ville ha inför helgens utmaning där jag ska ta mig an den värsta terrängbana jag någonsin pinat mig igenom: Bunketorp utanför Lindome. Mer om det i bloggen till helgen. Om jag inte tvingas ställa in alltså...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar